Kampanjat

Maarit Alkula 18.4. 13:07

Museokortti etsii seikkailijoita kesäkampanjaansa – ”Museokävijät ovat parhaita asiantuntijoita esittelemään Museokortin tarjoamia mahdollisuuksia"

Museokortille etsitään kesäkampanjassa brändilähettiläitä seikkailijoiksi toteuttamaan jännittäviä museokierroksia.

Museokortti etsii värikkäitä persoonia toteuttamaan unelmien Museokortti-kierroksia Suomen suvessa. Hakemusten perusteella valittuja seikkailuja seurataan kesällä Museokortin viestintäkanavissa.

Matkaan annetaan Museokortit ja seikkailujen toteutuskustannukset maksetaan. Seikkailijat saavat myös palkkion. Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen kertoo M&M:lle, ettei palkkiosummia ole lyöty lukkoon.

”Oleellisempaa on se, että maksamme valittujen seikkailujen toteutuskustannukset kuitteja vastaan, mutta sitä varten täytyy olla jonkinlainen toimeksiantosuhde tekijään. Palkkiot määritellään tapauskohtaisesti.”

Kesäkampanjan tavoitteena on esitellä suomalaisten museoiden tarjoamia sisältöjä ja Museokortin mahdollisuuksia asiakkaiden omasta näkökulmasta heidän omalla äänellään.

”Museokävijät ovat parhaita asiantuntijoita esittelemään Museokortin tarjoamia mahdollisuuksia ja innostamaan toisiaan museokierroksille”, sanoo markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Marjo Vänttinen tiedotteessa.

Museokortin asiakastyytyväisyys on asiakastutkimusten mukaan huippuluokkaa, ja esimerkiksi Facebook-arvioissa sen arvosana on 4,9 asteikolla yhdestä viiteen.

”Museokorttilaiset ovat uskollisia asiakkaita ja haluavat suositella kokemiaan kulttuurielämyksiä muille. Kampanjan tavoitteena on tarjota mahdollisuuksia upeisiin seikkailuihin ja samalla hyödyntää asiakkaidemme aitoa innostusta sisällöntuotannossamme”, Vänttinen sanoo.

Some-julkaisuja tai vaikka postikortteja

Seikkailun tyyli ja toteutustapa ovat vapaat. Edellytyksinä kuitenkin on, että matka tehdään kotimaassa, se sijoittuu ensi kesään ja seikkailuilta tuotetaan sisältöä Museokortin kanaviin.

”Matkan voi tehdä yksin tai mukana voi olla vaikkapa anoppi, ystäväporukka, polttariseurue, lemmikkiboa tai kaikki edellä mainituista. Kulkuneuvona voi olla sup-lauta, moottoripyörä, juna, kimppakyyti tai kuumailmapallo. Vain mielikuvitus ja Suomi ovat rajana!” hakijoita ohjeistetaan.

Heitä myös kannustetaan keräämään seuraajia jo hakuvaiheessa esimerkiksi julkisella videolla, blogipostauksella, Instagram-sisällöllä tai performanssilla.

”Jos tekijällä on paljon omia some-seuraajia, se on yksi hyvä peruste valita hänet toteuttajaksi. Emme kuitenkaan halunneet rajata mahdollisuutta vain valmiille vaikuttajille. Seikkailun voi tehdä vaikka 90-vuotias, joka liikkuu rollaattorilla omalla lähiseudullaan ja lähettää postikortteja. Postikortitkin voi julkaista myös meidän kanavissamme”, Honkanen sanoo.

Myös hakemus mukaan kampanjaan voi olla muodoltaan vaikkapa video, kasa postikortteja, Instagram-tarina, kuvakollaasi, blogipostaus tai perinteinen kirje. Pääasia on erottua joukosta.

Hakijoiden joukosta valitaan kiinnostavinta sisältöä seikkailuiltaan tuottavat suunnitelmat, ja parhaat seikkailut toteutetaan kesä–elokuussa 2019. 

Honkanen kertoo, ettei kampanjan suunnittelussa ole käytetty toimistoa, vaan Museokortin markkinointi tehdään sisäisenä työnä. Hakuvaiheessa kampanjaa mainostetaan Museokortin omien kanavien lisäksi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, mainospilareissa seitsemässä kaupungissa ja yhteistyössä Radio Helsingin kanssa.

”Sitä, montako seikkailua maksetaan ja miten paljon rahaa niihin käytetään, ei ole lyöty tarkasti lukkoon. Hintaa koko kampanjalle kertyy jokunen kymppitonni”, Honkanen sanoo.

Vuoden voimassa oleva Museokortti toimii pääsylippuna lähes 300 museoon. Museokortti on jo 240 000 suomalaisella, ja tällä hetkellä voimassa on noin 170 000 korttia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö