Yrittäjät

Pirkko Tammilehto 27.9. 10:34

Musti ja Mirri -ketjun franchise-yrittäjien tyytyväisyys on omalla tasollaan

Kari Pekonen
Kouvolan Veturi-ostoskeskuksen Musti ja Mirri -myymälässä järjestettiin kissojen agility-kisat keväällä 2017.

Franchise-yrittäjien tyytyväisyys vaihtelee suuresti.

Franchise News selvitti ensimmäistä kertaa tehdyllä kyselyllä suurimpien ketjujen yrittäjien tyytyväisyyttä Suomessa. Mukana olivat vähintään 20 franchise-yrittäjän ketjut, joita tutkimukseen ilmoittautui 12.

Tutkimuksessa kysyttiin yrittäjien tyytyväisyyttä oman työnsä sisältöön ja tulotasoonsa. Yrittäjät kertoivat myös, onko toiminta ketjussa vastannut heidän odotuksiaan ja olisivatko he valmiita suosittelemaan ketjun yrittäjyyttä siitä kiinnostuneille. Tutkimukseen vastasi 667 yrittäjää.

Suomen tyytyväisimmät yrittäjät toimivat lemmikkieläintarvikkeiden Musti ja Mirri -ketjussa. Yritys sai parhaat pisteet jokaisessa neljässä kysymyksessä. Tyytyväisyyttä mitattiin asteikolla yhdestä viiteen.

Toiseksi sijoittui henkilöstöpalveluketju VMP ja kolmanneksi Kiinteistömaailma.

"Olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että yrittäjät olisivat tyytyväisiä. Tämä työ itsessään on monelle unelma, koska he saavat olla tekemisissä lemmikkien kanssa", sanoo Musti ja Mirrin franchise-päällikkö Piia Marttinen.

Lemmikkiketjun yrittäjät olivat tutkimuksen tyytyväisimpiä myös tulotasoonsa. Marttisen mukaan vertailua eri yritysten kesken on vaikea tehdä.

"Tässäkin vaikuttaa varmasti se, että he eivät tee tätä vain rahan takia. Miljoonabisnestä ei ole lähdetty hakemaan, vaan työn sisällön merkitys korostuu."

Musti ja Mirri on perustettu 1988. Ketjulla on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa yli 250 myymälää, se on Skandinavian suurin lemmikkieläintarvikeketju. Konsernin kuluttajamyynti on yli 260 miljoonaa euroa.

Suomen 120 myymälästä kyselyn aikaan 20 oli yrittäjien liiketoimintaa, nyt 19. Kun Vaaka Partners tuli omistajaksi, se osti useita franchise-myymälöitä. Ruotsissa painotus on toinen, ja suurin osa myymälöistä on yrittäjillä.

"Ruotsiin menimme ostamalla ketjuja, joissa oli paljon yrittäjävetoisia myymälöitä", Marttinen kertoo.

Toimiala kasvaa

Franchise-toiminta on vahvassa kasvussa Suomessa. Alan selvitys kertoo, että 70 prosenttia ketjuista arvioi liikevaihtonsa ja henkilöstömääränsä kasvavan seuraavan vuoden aikana.

Kasvunäkymiä koskevaan kyselyyn haastateltiin 175:n Suomessa toimivan franchising-ketjun toimitusjohtajaa ja ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa.

Toimiala on kokonaisuudessaan 5,5 miljardia euroa. Ketjut arvioivat liikevaihtonsa kasvavan 6,4 prosenttia tänä vuonna ja 7,4 prosenttia ensi vuonna.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.