Lemmikkieläintarvikkeiden vähittäiskauppaketju Musti ja Mirri sulki tänä kesänä myymälän Helsingin Kannelmäessä. Kaksi vuotta sitten sulkeutui Kallion myymälä.

Nyt Helsingissä on neljä myymälää. Vaikka Helsingissä myymälöiden määrä on supistunut, Musti ja Mirri leviää vauhdikkaasti muualla Suomessa.

Kuluneen talven ja kevään aikana uusia myymälöitä on avautunut kymmenkunta Suomenojalta Pieksämäelle. Ketjun tuorein tulokas avasi ovensa 22. heinäkuuta Kaarinassa.

Mustia ja Mirriä reilun vuoden luotsannut Mika Sutinen sanoo, että Helsingissä ongelmana on toiminnan kannalta optimaalisten liiketilojen puute. "Kyse ei ole siitä, etteikö toiminta olisi kannattavaa. Esimerkiksi Itäkeskuksen Puhoksen kauppa on erittäin tuloksekasta", Sutinen sanoo.

Musti ja Mirri -ketju on alallaan Suomen ja koko Skandinavian laajin. Ketjussa on Sutisen mukaan nyt 99 myymälää.

"Silti kasvunvaraa on vielä runsaasti. Pääkaupunkiseudulle ja isompiin kaupunkeihin perustamme lisämyymälöitä. Aukkopaikkoja on lisäksi pienemmmissä, sellaisissa 20 000 asukkaan kaupungeissa", Sutinen arvioi.

Sutisen mukaan vähittäiskauppaa tukeva verkkokauppa vetää hyvin, mutta ei korvaa myymälöitä. "Lemmikkien omistajat haluavat asiantuntemusta ja kokeilu- ja sovitusmahdollisuutta", sanoo Sutinen, jonka koko työura on sujunut lemmikkibisneksessä muun muassa Best Friend Groupissa.

Lemmikkitarvikkeiden myynnin tekee kasvubisnekseksi myös se, että lemmikkien määrä kasvaa ja omistajat haluavat varustaa uudet perheenjäsenensä viimesen päälle.

Mustin ja Mirrin liikevaihto oli viime vuonna 45 miljoonaa euroa. "Vuotuinen kasvuvauhti on sellaista 10–20 prosentin luokkaa", Sutinen sanoo.