Vuoden markkinointijohtaja 2017

Laura Kukkonen 4.5.2017 19:00

Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja Mika Sutinen on Vuoden Markkinointijohtaja 2017

Karoliina Paavilainen
Mika Sutinen

Viidennen kerran jaettavan tunnustuksen saaja Mika Sutinen on raadin mukaan virittänyt koko organisaation hakemaan kasvua.

Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja Mika Sutinen on Vuoden Markkinointijohtaja 2017.

Markkinointi&Mainonta-lehden jakaman tunnustuksen saajan valitsi markkinointialan ammattilaisista koostuva raati. Sutinen on raadin mukaan "markkinointi- ja myyntiorientoitunut toimitusjohtaja, joka on virittänyt koko organisaation kasvuhakuiseksi ja markkinointiorientoituneeksi".

"Ensimmäinen ajatus oli, että miten selitän tämän meidän markkinointijohtajalle töissä", Sutinen kommentoi M&M:lle hetkeä, jolloin hän kuuli saavansa palkinnon.

Mustin ja Mirrin markkinointijohtaja Henri Mäkinen aloitti työssään noin puoli vuotta sitten.

"Kun ymmärsin, että kyseessä on enemmän tunnustus koko firmalle, niin kyllä sen kanssa pärjää. On aina mukavaa, kun ympärillä oleva yhteisö tunnustaa sen pitkäjänteisen työn, mikä yhtiössä on tehty", vuonna 2010 yhtiöön siirtynyt Sutinen kertoo.

Sutisen mukaan Musti ja Mirri on muuttunut täysin siitä mitä se oli seitsemän vuotta sitten. Perheomisteisen ketjun toiminta oli reaktiivista ja erittäin kustannustietoista. Vuonna 2014 ketjun osti ruotsalainen EQT Mid Market -rahasto. Rahan säästöstä on siirrytty investointeihin ja suunnitelmalliseen tekemiseen.

Vuoden Markkinointijohtajaa valitsemassa ollut raati kiittää myös Musti ja Mirri -ketjun kansainvälistymistä ja toimintaa niin verkossa kuin kivijalassa. Ketju sitouttaa henkilöstöä ja asiakkaita sekä hakee uutta liiketoimintaa eläinlääkäriketjun kautta. Viime vuonna Musti ja Mirri voitti Great Place To Work -kilpailun suurten työpaikkojen sarjan.

Kasvu lähtee ytimestä

Sutinen näkee kehittämisen varaa kaikilla toiminta-alueilla. Kasvu syntyy markkinoinnin lisäksi uusista liiketoiminnoista ja myös perinteisestä asiakaspalvelusta.

"Erinomainen asiakaspalvelu on ollut meille henki ja elämä kaikkien näiden vuosien aikana. Näemme, että lemmikkien omistajat haluavat ja kaipaavat edelleenkin enenevissä määrin apua ongelmanratkaisuun. Satsaamme tällä hetkellä paljon myös palveluihin, oli se sitten trimmausta tai eläinlääkäriliiketoimintaa."

Mihin jäi verkkokauppa?

"Minulta kysytään monesti, miksi en mainitse verkkokauppaa erikseen. Totean, ettei se enää ole mikään iso juttu. Samalla tavalla emme mainitse sitä, että meille tulee sähköä seinästä tai vettä hanasta."

Vuoden Markkinointijohtajan valinneeseen raatiin kuuluivat puheenjohtaja, Koneen markkinointijohtaja Anne Korkiakoski, Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, MARK Suomen Markkinointiliiton toimitusjohtaja Lauri Sipilä, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Pekka Mattila ja M&M:n uutispäällikkö Kati Haapakoski.

Viime vuonna tunnustuksen sai peliyhtiö Supercell. Tuolloin palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa koko organisaatiolle Supercellin toiveesta.