Media

Ville Perttula 12.8. 08:11

Mustread lanseeraa uuden yritysjohtajille suunnatun julkaisun Mustread Executiven

Essi Lehto
Kuvassa Mustreadin Heidi Hammarsten, Ari Lämsä, Raine Tiessalo, Anne Moilanen, Heikki Pursiainen, Erkka Railo ja Tuomas Arokanto.

Media-alan startup pääsi plussalle edellisellä tilikaudellaan.

Suomen mediakentällä on vihdoin uutta liikettä, sillä yhteiskunnalliseen journalismiin erikoistunut Mustread perustaa uuden, yritysjohtajille suunnatun erikoismedian Mustread Executiven. Julkaisun päätoimittajaksi on nimitetty pitkän uran toimittajana tehnyt Raine Tiessalo.

Mustread Executive on tarkoitettu erityisesti suurten yritysten ylimmälle johdolle. Tiessalo kertoo M&M:lle, että julkaisun tehtävä on auttaa johtajia ymmärtämään paremmin markkinoiden muutosten vaikutusta liiketoimintaan.

Tiessalo kertoo, että kohderyhmään kuuluvat muutaman sadan suurimman yrityksen toimitusjohtajat ja muu ylin johto. Hän arvioi, että ryhmään kuuluu yli tuhat suomalaista päättäjää.

”Suomalaisen talousmedian fokus on suurissa yleisöissä, ja silloin se jättää haravan piikkien väliin tarpeita, jotka fokusoitunut media voi täyttää. Silloin kun ei tarvitse selittää suurelle yleisölle auki esimerkiksi terminologiaa, pääsemme nopeammin tasolle, jolla johtajat puhuvat. Ero on kohderyhmäfokuksessa.”

”Kohderyhmällemme keskeisiä juttuaiheita ovat esimerkiksi kaikki asiat, jotka liittyvät digimurrokseen. Sitten on ilmastonmuutos, energia-asiat, henkilöstöpolitiikka, osaajien rekrytointi ja kaikki poliittiset muutokset kuten populismin nousu”, Tiessalo kuvailee julkaisun linjaa.

Mustreadia julkaisevan Toinen Aatos Oy:n toimitusjohtaja Ari Lämsä näkee, että Mustread Executive kilpailee kansainvälisten talousjulkaisujen kanssa.

”Asiaahan voidaan katsoa monella tavalla, mutta jos ajatellaan vaikka ajankäyttöä, kansainvälisissä julkaisuissa on samantyyppistä poljentoa.”

Mustread Executiven kehittäminen on kesken. Aluksi yrityspäättäjille suunnattuja artikkeleita julkaistaan Mustreadin verkkosivuilla. Artikkelit merkitään niin, että ne erottuvat sivun muusta sisällöstä. Ensimmäiset Mustread Executive -artikkelit julkaistaan elokuun aikana.

Mustread Executiven on tarkoitus kasvaa täysin itsenäiseksi julkaisukseen ensi vuoden aikana. Tällä hetkellä julkaisun tekijät pilotoivat ja tutkivat erilaisia julkaisu- ja rahoitusmalleja. Tiessalo kertoo, että lopullinen julkaisumuoto ei välttämättä ole tavanomainen verkkosivu.

”Maailmalla on paljon esimerkkejä uutiskirjeistä ja sovellusratkaisuista. Nyt mietimme, mikä tavoittaisi yritysjohtajat parhaiten. Digitaalinen maailma on meidän kokeilualustamme.”

Tiessalon mukaan Mustread Executiven palvelukseen on tarkoitus hankkia työvoimaa.

”Tästä on tarkoitus kasvattaa oikea toimitus, eikä vain pieni nyrkkipaja.”

Raine Tiessalo on hankkinut journalistiset kannuksensa muun muassa globaaleja sijoittajia, suuryrityksiä ja finanssilaitoksia palvelevan Bloomberg Newsin toimittajana Helsingissä sekä pitkäaikaisena Ylen kirjeenvaihtajana Ranskassa.

Viimeksi hän on työskennellyt johtajana viestintätoimisto Kreabissa kansainvälisten institutionaalisten sijoittajien ja yritysten viestintäoperaatioissa.

Vuonna 2016 perustettu, Mustreadia kustantava Toinen Aatos Oy teki lokakuussa päättyneellä tilikaudella noin 12 000 euroa voittoa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

19.08.2019 15:18

Mutsit ja faijat, mikä teillä on meininki!

Tubeconista on kehittynyt tubettamisen kulttuuria täydellisesti peilaava tapahtuma, jossa pääpaino ei ole mobiililaitteiden ruuduissa, kirjoittaa M&M:n uutispäällikkö Jani Niipola.