>> Viikoilla 14 ja 15 Toyotan mainonta nousi toiseksi huomatuimmaksi. Edellä oli vain Elisa, jonka mainoksia esitettiin televisiossa viikolla 14 lähes kaksi kertaa enemmän kuin Toyotan mainoksia.

Toyotan tähti on Auris.

- Ensimmäinen tavoite on tunnettuuden nostaminen. Siinä mediamainonnalla on tärkeä osa. Kohderyhmänä ovat 25-44 -vuotiaat, painotus on miehissä ja esimerkiksi Corollaa enemmän kaupunkilaisissa ja koulutetummissa ostajissa, Toyota Auto Finlandin myynnistä ja markkinointiviestinnästä vastaava johtaja Vesa Tikka kertoo.

Avensis opetti

Hyvin meni, sillä 25-44 -vuotiaissa Toyota oli huomatuin mainostaja. Nousua oli aiempaan kahden viikon jaksoon verrattuna peräti 11 sijaa.

- Erityisen hyvin Toyota pärjäsi 25-44 -vuotiaissa miehissä, Mediacomin suunnittelujohtaja Timo Uusitalo kertoo.

Auriksen kampanjan äänekkäin osuus alkaa olla ohitse.

- Kyseessä on uusi auto, jonka nimelle pitää luoda tunnettuus. Tällöin median rooli korostuu. Televisiossa olemme siirtyneet jo tunnettuutta ylläpitävälle normaalitasolle, Tikka kertoo.

Auriksen kampanjassa on pyritty käyttämään Yariksen ja Avensiksen lanseerauksessa hankittuja kokemuksia.

- Niitä on käytetty mediavalikoiman ja toimenpiteiden jaksotusten miettimiseen, Tikka täsmentää.

Vuodessa Corollaksi

Lanseerauksen alussa viesti painottui nimeen. Nyt Toyota nostaa esiin Auriksen ominaisuuksia.

Maikkarin ja Nelosen lisäksi merkittävä rooli on ollut Kärkimedialla ja ulkomainonnalla.

- Radiota käytämme myöhemmin muistamisen ylläpitoon. Siinä se on erittäin kustannustehokas, Tikka sanoo.

Corollan tuntevat melkein kaikki suomalaiset. Tikan mukaan Auriksen kanssa kestää vuoden, ennen kuin tunnettuus alkaa olla oikealla tasolla.

Vielä Toyotan kampanja ei näy Ajoneuvohallintokeskuksen tilastoissa. Syynä on auton oston ja rekisteröinnin välinen viive.

- Auriksen myynnille on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Vaikka markkinat ovat laskussa, olemme ylittämässä tavoitteet, Tikka sanoo.