Kauppa

Anna-Kaisa Urpelainen 9.8. 16:08

Muumimukit myytiin loppuun alle 12 tunnissa – Fiskars ei ota kantaa mukien kaupitteluun verkossa

Tiina Somerpuro
Muumimukit vietiin käsistä.

Fiskars ei paljasta Muumin päivä -erikoismukin myyntilukuja tai valmistusmäärää.

Arabia toi myyntiin tänään torstaina rajoitetun määrän erikoismuumimukia, jota myytiin vain yhden päivän ajan.

Mukia jonotettiin useiden myymälöiden edessä, ja innokkaimmat olivat jonoissa jo torstain vastaisena yönä.

Torstaina Tove Janssonin syntymäpäivän kunniaksi lanseerattu Muumin päivä -niminen muki ei kuitenkaan ole Arabian ainoa erikoismuki.

Fiskarsin PR- ja viestintäpäällikkö Noora Hostikka kertoo, että Janssonin syntymäpäiväjuhlavuoden kunniaksi on aiemmin valmistettu Toven juhla -muki, jossa erikoisuutena oli, että osassa mukeista oli sisäreunassa painatettuna silmälasit.

Erikoismerkinnästä kerrottiin asiakkaille etukäteen.

Toinen erikoismuki oli Fazerille valmistettu 400 kappaleen joulumuki. Kolmas esimerkki erikoismukista on vuonna 2005 valmistettu Muumipeikko unelmoi -muki, jota valmistettiin 2005 kappaletta.

Tällaiset erikoismukit ovat kerääjille aarteita. Talouselämä uutisoi aiemmin, että niitä voi myös pitää kohtalaisena sijoituksena, sillä niiden jälleenmyyntiarvo on monissa verkon huutokaupoissa huomattavasti ostohintaa korkeampi.

Fazerin muumimukista on Iltalehden mukaan pyydetty eBayssä jopa 7 600 euroa ja Muumipeikko unelmoi -mukistakin yli 2 000 euroa.

Torstainakin myynnissä ollutta Muumin päivä -mukia kaupitellaan jo Tori.fissä ja Huuto.netissä korkeaan hintaan.

Muumin päivän hinta kaupassa oli 29,90 euroa ja nopealla nettihuutokauppojen selailulla siitäkin pyydettiin torstaina aamupäivällä useimmiten yli sataa tai kahtasataa euroa, ja pari ronskimpaakin pyyntöä löytyy. Yksi pyytää mukista 800 euroa, toinen pyytää 1 500 euroa kuudesta kappaleesta.

Ilta-Sanomien mukaan mukista on pyydetty jo 2 250 euroa.

Kaikki lähtee luottamuksesta

Arabia-brändin omistava Fiskars ei kerro mukien myyntilukuja, mutta yksi suosituimmista mukeista on ollut Rakkaus-niminen muki, joka on ollut tuotannosta vuodesta 1996.

Tuoreimman Muumin päivä -erikoismukin myyntilukuja tai valmistusmäärää Fiskars ei paljasta. Kiinnostuksesta kertovat kuitenkin mukin aiheuttamat jonot sekä arabia.fi-verkkokaupan kaatuminen.

Kun kysyntä ja kiinnostus on näin kovaa, onko Fiskarsilla jotain prosesseja, joilla varmistetaan, että erikoismukeja ei katoa linjastolta, tai työntekijät eivät availe mukien myyntilaatikoita ja kurki, missä mukeissa pilkottavat mahdolliset silmälasienkaltaiset erikoispainatukset, jotka keräilijöitä erityisesti kiinnostavat?

Hostikan mukaan Fiskarsilla luotetaan kyllä työntekijöihin, eikä hän ainakaan ole kuullut, että erikoismukeja olisi diilattu työntekijöiden taskuun.

”Fiskars-konsernin toimintaohjeissa on kuvattu, miten harjoitamme liiketoimintaa eettisellä ja kestävällä tavalla. Odotamme samoja arvojen ja eettisten normien noudattamista toimittajiltamme ja kumppaneiltamme. Kaikkien toimittajiemme on allekirjoitettava toimittajien toimintaohjeet ja sitouduttava niihin”, Hostikka kertoo.

”Mutta kyllä se luottamuksesta työntekijöihin aina lähtökohtaisesti lähtee, kuten missä tahansa firmassa.”

Verkkokauppa kaatui

Siihen, että mukeja kaupitellaan verkon huutokauppapaikoissa hyvinkin korkeisiin hintoihin, ei Fiskars ota kantaa.

”Emme ota kantaa jälleenmyynti- tai keräilyarvoon, sillä me valmistamme mukeja jokapäiväiseen käyttöön”, Hostikka sanoo.

”Mutta niinhän se vähän on, että kysyntä määrittää tarjonnankin, emmekä me voi jälleenmyyntihintoihin vaikuttaa. Emme myöskään ota kantaa siihen, ovatko hinnat liian korkeita.”

Arabian päätös myydä uusinta erikoismukia vain yhden päivän ajan, rajoitetulla tuotantoerällä oli tehokas markkinointikeino.

Kiinnostus mukia kohtaan oli niin suurta, että mukeja myynyt arabia.fi-verkkokauppa kaatui yöllä hetkellisesti, kun joukko ihmisiä yritti ostaa erikoismukia sivulta yhtä aikaa.

Moomin by Arabian Facebook-sivuilla asia herätti ihmisissä pettymystä, joka purkautui somekanavan valituksissa harmina ja raivona. Hostikka pahoittelee verkkokaupan kaatumista.

”Olemme todella pahoillamme, jos asiakkailta on jäänyt tilaus verkkokaupan kaatumisen takia saamatta.”

Verkkokauppa saatiin melko pian takaisin jaloilleen, ja mukit saatiin myytyä.

”Toki tässä pitää muistaa, että näitä oli hyvin rajattu erä, eli ihan kaikille mukeja ei voikaan riittää”, Hostikka sanoo.

Hänen mukaansa verkkokauppa on suunniteltu kestämän suuria asiakasmääriä, ja sitä oli etukäteen testattu useaan otteeseen.

"Verkkokauppatoimija on myös valittu sen perusteella, että se on alan parhaita toimijoita ja hoitaa myös Black Fridayn kaltaisia ilmiöitä Yhdysvalloissa, että parempaa valintaa voisi olla vaikea edes löytää. Eli olimme kyllä varautuneet ruuhkaan, ja olemme todella pahoillamme, että näin pääsi nyt käymään."

Siitä, kuinka paljon verkkokaupassa asiakkaita sen kaatumisen aikaan oli, Fiskars ei kerro.

”Mutta kyllähän tämä on herättänyt kiinnostusta hyvin paljon”, Hostikka sanoo.

Hostikka kuvailee Muumi-intoilua ”koko kansan juttuna”.

Viimeinen Muumin päivä -erikoismuki myytiin ennen puolta päivää, joten koko erikoiserä myytiin loppuun alle 12 tunnissa.

Tästä ei mennyt kauan, kun Tori.fi tiedotti, että sen sivuilla muumimukeja on haettu tänään jo lähes 100 000 kertaa ja Tori.fissä Muumin päivä -mukista pyydetään jopa 1 200 euroa.