Yhteistyöt

Jani Niipola 10.10. 10:49

Muumit nousivat Makian muotiin – "Muumipappa ja meri -tarina kolahti meihin"

Makia & Moomin

Kahden suomalaisbrändin yllättävä yhteistyömallisto kiinnostaa maailmalla.

Punavuorelaistaustainen vaatebrändi Makia julkaisee yhteistyömalliston yhdessä muumien oikeuksia hallinnoivan Moomin Charactersin kanssa. Yhteistyön julkaiseminen on linjassa kansainvälisiin trendeihin.

Suuret kansainväliset muotitalot etsivät jatkuvasti pienempiä brändejä, taiteilijoita tai vaikkapa vaikuttajia tekemään yhteistyömallistoja. Motivaationa on synergia muun muassa uusien kohderyhmien löytymisen kautta.

Viime viikolla Kauppalehti kertoijääkiekkoilija Ville Leinon Billebeino-merkin ja perinteisen ulkoiluvaatettaja Sastan yhteistyöstä.

Nyt on yhden kansainvälisesti vetovoimaisimman suomalaisbrändin eli muumien vuoro.

Ensimmäinen osa Muumipappa ja meri -kirjaan perustuvaa vaatemallistoa julkaistaan 15. lokakuuta. Tulossa on myös toinen osa.

”Olemme itsekin kasvaneet muumien keskellä ja tajusimme, miten tärkeitä muumit ovat meille. Muumeihin liittyy sinnikkyyttä, elämänviisautta ja ajattomuutta, jotka sopivat Makian ajatteluun”, kertoo Makian kaupallinen johtaja Totti Nyberg.

Makian tiedotteen mukaan Makia & Moomin -mallisto kunnioittaa muumien luojan Tove Janssonin elämäntyötä. Mallistossa on noin 50 vaatekappaletta ja tuotetta. Nyberg sanoo, että kiinnostus mallistoa kohtaan on yllättänyt makialaiset ja kyselyitä tulee pitkin Eurooppaa.

”Ei meillä ole ikinä ollut tällaista kiinnostusta ja viestimäärää sosiaalisessa mediassa. Muumien vetovoima on todella yllättänyt meidät. Viestejä ropisee”, Nyberg päivittelee.

Moomin Characters on tehnyt yhteistyömallistoja harkitusti, mutta lisännyt kierroksia tänä syksynä. Aiemmin tänä vuonna julkaistiin Moomin Charactersin ja tanskalaisen Wood Wood -vaatemerkin yhteistyö, jonka tuotto meni Save the Children -järjestölle.

Makian mukaan yhteistyö Moomin Charactersin kanssa aloitettiin jo muutama vuosi sitten. Kokoelmassa on myös makialainen versio muumimukista, joka on tehty yhteistyössä Muurlan kanssa.

Muumimukimanian maassa Makia-mukista voidaan povata myyntimenestystä.

”Katumuodin yhdistäminen mereen, satamiin ja saaristoon on ollut Makian kantavia teemoja alusta saakka. Muumipappa ja meri -tarina kolahti meihin kaikkiin ja mallisto syntyi luontevasti sen ympärille”, kertoo Makian pääsuunnittelija Jesse Hyväri, jonka suunnitteluparina toimi graafikko Janne-Juhani Hyvärinen.

Tove Janssonin kuvamaailman lisäksi Makian suunnittelijoita inspiroivat taiteilijan filosofinen ajattelu ja elämäntyyli. Vuonna 1965 ilmestynyt Muumipappa ja meri -kirja kertoo ihmisenä kasvamisesta. Tarinassa Muumipappa lähtee perheineen saarelle ja päätyy majakanvartijaksi yrittäen sytyttää majakkaan valoa.

”Halusimme kunnioittaa teoksen alkuperäisiä, hienoja kuvia ja tuoda vaatteisiin saman fiiliksen kuin kirjassa. Majakanvalo kuvastaa elämänilon löytymistä, ja siitä syntyi malliston pääväri keltainen”, Hyväri painottaa Makian tiedotteessa.

Makia Clothing Oy teki edellisellä joulukuussa 2017 päättyneellä tilikaudella 5,9 miljoonan euron liikevaihdon ja 634 000 euron liiketuloksen. Henkilöstön lukumäärä tilikauden lopussa oli 13.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.