Kampanja

Piritta Palokangas 17.7. 13:42 päivitetty 17.7. 14:59

Muumitarinoiden juhlavuoden kampanjan tavoitteena on kerätä miljoona euroa Itämeren suojelulle: "Näin paimennetaan kaikkia ekologisempaan suuntaan"

Moomin Characters Oy ja John Nurmisen säätiö julkistivat yhteiskampanjan, joka kestää koko muumien juhlavuoden 2020.

Ensi vuonna ensimmäinen muumikirja täyttää 75 vuotta. Muumit ja suuri tuhotulva on ensimmäinen Tove Janssonin muumikirja, ja se julkaistiin vuonna 1945.

Suureen vesikatastrofiin liittyy myös juhlavuoden kampanja, jonka tarkoituksena on kerätä yhteensä miljoona euroa John Nurmisen säätiölle, joka ohjaa sen Itämeren suojelu- ja puhdistustyöhön.

”Vietämme kesiä Pellingissä, ja viime kesän leväongelma todellakin herätti, kun meressä oli kahden sentin leväkerros. Ei siinä voinut uida.  Heti loman jälkeen sovin tapaamisen John Nurmisen säätiön Annamari Arrakoski-Engardtin kanssa,” Moomin Characters Oy:n toimitusjohtaja Roleff Kråkström kertoo idean syntymisestä.

"Automatkan aikana kehittelin pääpiirteet kampanjalle."

Itämeren pelastaminen ja yhteistyö Itämeren suojeluun keskittyneen John Nurmisen säätiön kanssa sopii muumibrändiin kuin luonnostaan.

”Yhtälö oli helppo. Tovelle meri oli erittäin tärkeä. Muumit viettävät aikaa meren äärellä ja hän asui itse meren äärellä. Meren tärkeys peilautuu hyvin vahvasti tähän kampanjaan. Arvot kohtasivat vahvasti", Moomin Charactersin taiteellinen johtaja Sophia Jansson kertoo.

SophiaJansson

 

"Kampanjalogiikka on se, että kampanjaa varten on tehty kuva-aineisto ja visuaalinen identiteetti. Jos sitä haluaa käyttää, täytyy lahjoittaa. Lähes kaikki, joille olemme esittäneet idean, ovat hypänneet heti mukaan kampanjaan", Roleff Kråkström kertoo.

Tällä hetkellä mukana on noin 50 tahoa, jotka ovat muun muassa yrityksiä, järjestöjä, kaupunkeja ja kouluja.

"Myös yksittäinen ihminen voi lahjoittaa ilman mitään ostovelvoitetta", Jansson lisää.

Visuaalisen ilmeen on luonut Kobra Agency, joka tekee Moomin Charactersin visuaalista suunnittelua.

Ensimmäiset kampanjatuotteet kuluttajille tulevat joulumyyntiin.

"Kampanjaa varten olemassa olevat lisenssihaltijat eivät välttämättä valmista uusia tuotteita, vaan tuotteet tägätään näillä kampanjatunnuksilla", Jansson avaa.

Roleff Kråkström

 

Kampanjan varsinainen ohjelma lanseerataan vasta ensi vuoden venemessuilla.

"Käytännön syy lanseerata kampanja ja avata sivut nyt on, että Pohjoismaiden ministerineuvosto pyysi meidät mukaan yhteistyöhön, koska heillä on Itämeri-teema tänä vuonna. Ja jos emme kerro sitä jo tämän vuoden puolella, yhtiöt eivät ehdi budjetoida sitä, jolloin lahjoitusten tekeminen on vaikeaa. Nyt yhtiöt ehtivät valmistautua siihen", Kråkström sanoo.

Paimennetaan kohti ekologisuutta

Muumilisenssejä on noin 800 ja muumilogoisia tuotteita on markkinoilla kymmeniä tuhansia, ja niiden eettisyyttä valvotaan Janssonin mukaan koko ajan enemmän.

"Aina kun tulee kuluttajapalautetta, liittyen yksittäisen tuotteen ympäristövaikutuksiin, me tutkimme ne perin pohjin. Nyt paimennetaan entistä enemmän lisenssinhaltijoita ekologisempaan suuntaan", Jansson sanoo.

"Olen ollut 12 vuotta talossa, ja sinä aikana lisenssi on  jouduttu terminoimaan kahdesti", Kråkström sanoo ja huomauttaa, että iso osa tulovirrasta Moomin Charactersille tulee aineettomista tuotteista.

"Olemme ennen kaikkea lifestylebärndi, ja nykyään liikevaihdosta 50 prosenttia tulee aikuisten sisustustavaroista. Esimerkiksi muumimukin elinkaari on satoja vuosia, olemme hyvin vihreässä päässä teollista valmistusprosessia. Lelujen osuus liikevaihdostamme on vain kuusi prosenttia."

"Se, että pyydetään vaikka käyttämään ekologista puuvillaa tai pienentämään hiilijalanjälkeä, on tavattoman hidas prosessi. Tällä tavoin voidaan lempeästi mutta lujasti ohjata ekologisempaan suuntaan kaikkia. Haluamme korostaa ja nopeuttaa prosessia isojen lahjoitusten ja John Nurmisen kaltaisten säätiöiden avulla," Kråkström sanoo.

Pohjoismaiden ministerineuvosto ja Pohjoismaiden investointipankki tarjoavat kampanjalle vetoapua viemällä Moomin Charactersin edustajat tapaamaan Itämeren alueen päättäjiä ja vaikuttajia syksyllä.

"Kutsumme kaikki kynnelle kykenevät yhtiöt mukaan.Tavoitteena on saada useampi valtio Itämeren ympäriltä mukaan", Jansson sanoo.

"Kampanjan pääsanoma on, että yhdessä pystymme tekemään vielä ihmeitä Itämeren puolesta", Jansson sanoo.

Vuoden 2017 tilinpäätöstietojen mukaan Moomin Characters Oy:n liikevaihto oli 13,9 miljoonaa euroa ja nettotulos 4,83 miljoonaa euroa.

Korjaus klo 14:59: korjattu Roleff Kråkströmin nimi virheellisestä kohdasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö