Happie's in tarina sai alkunsa nelisen vuotta sitten. Pitkän linjan muusikko Ville Pusa on suuri hodarien ystävä, mutta häntä ärsytti, ettei Suomesta tahdo löytää kunnon hodaria.

Pusa istui alas keittiömestari Teemu Korkalaisen kanssa, ja kaksikko päätti perustaa oman hodaribrändin. Aluksi Happie'silla oli yksi myyntivaunu Vantaalla K-Citymarket in pihalla. Korkalainen kehitti Happie'sille oman reseptiikan.

"Sehän lähti sitten aivan lapasesta. Jaajo Linnonmaa puhui meidän hodareistamme Radio Suomipopilla. Ihmiset, jopa turistit, tulivat varta vasten Helsingin keskustasta julkisilla maistamaan meidän hodareitamme, kun joku oli kirjoittanut jollekin matkailualan sivustolle, että Suomen parhaat hodarit saa Vantaalta", Pusa kertoo M&M:lle.

Positiivisen vastaanoton innoittamana Happie's alkoi ottaa osaa festareille, isoihin tapahtumiin, catering-toimintaan sekä monien yrityksien järjestämiin juhlatilaisuuksiin.

Pian Happie'sin osakkaat, Pusa, Korkalainen sekä Pusan vaimo Riikka Pusa ymmärsivät, että kolmikon aika ei yksinkertaisesti riitä uuden liiketoiminnan jatkuvaan kehittämiseen, koska kaikilla on omat päivätyönsä.

"Juttelimme sitten Vesa Keskisen kanssa. Keskustelun jälkeen toimme myyntikojun Tuurin kyläkauppaan. Olemme olleet siellä edelliset kolme kesää. Paikallinen henkilöstö teki vaunulla töitä. Ymmärsimme kuitenkin, että jos ja kun haluamme kehittää bisnestä edelleen, tarvitsemme ison kumppanin", Pusa kertoo.

Noin vuosi sitten kolmikko istui alas ja ryhtyi aktiivisesti etsimään kumppania, jonka kanssa Happie's olisi mahdollista lanseerata ympäri Suomen. Neuvottelujen jälkeen Happie's solmi yhteistyösopimuksen R-kioski n kanssa.

Maanantaina 17.6. Happie'sin hodarit tulivat myyntiin yli 540 R-kioskiin ympäri Suomen. Kioskiketjun kanssa tehtävä lanseerauskampanja kestää kahdeksan viikkoa ja kampanjan keulakuvana toimii koomikko, näyttelijä Sami Hedberg.

"Tajusimme, että R-kioski on meille paras mahdollinen kumppani. He myyvät hodareita, heillä on oma valikoimansa, jota me voimme näin täydentää. Samalla Happie'sin brändistä tulee valtakunnallinen. Jos tämä kampanja menee hyvin, ja ihmiset löytävät Happie'sin hodarit, yhteistyö jatkuu. Tämä on meille aivan loistava diili", Pusa kertoo.

Happie's Hotdogiin kuuluu Happie's-sämpylä, Chef Wotkins in valmistamat Happie's-nakki ja Happie's-sinappi, ketsuppi, paahdettu sipuli tai kevätsipuli ja vielä ylimääräisenä vaihtoehtona on BBQ-kastike, jonka voi halutessaan lisätä.

"Yksi erikoisuus on Teemu Korkalaisen kehittämä Aasia-niminen hodari, johon tulee muun muassa suolapähkinöitä. Se on yksi mielettömämpiä hodareita, joita olen ikinä syönyt."

"Nyt kun R-kioskin kanssa tehtävä kampanja on alkanut, ihmisten ensimmäiset kommentit ovat olleet erittäin positiivisia. Suomalaiset rakastavat nakkeja ja hodareita. On mahtavaa, että voimme tarjota R-kioskin asiakkaille kunnon kesäisen makuelämyksen".

Happie's on keskittynyt viime ajat tiiviisti kumppanin etsimiseen ja valintaan, joten yhtiöllä ei tällä hetkellä ole varsinaista liikevaihtoa.

Lähitulevaisuudessa Happie'sin tavoitteena on Pusan mukaan toki tehdä voittoa, mutta perimmäinen tavoite on luoda Suomeen kokonaan uudenlainen hodarikulttuuri.

"Ulkomailla hodarikojuja on kaupunkikuvassa siellä täällä. Ihmiset nappaavat hodarin matkaansa ja nauttivat katuruokakulttuurista. Se meiltä Suomesta puuttuu. Haluamme tehdä R-kioskin kanssa pitkäkestoista yhteistyötä ja katsoa, mihin tämä matka meidät vie. "

Jokaiselle yritystä perustavalle tai sen perustamista harkitsevalle Ville Pusalla on kuitenkin selkeä, kannustava viesti.

"Kun rakastaa sitä, mitä tekee ja mukana on valtavasti intohimoa, kaikki on mahdollista. Me panostamme laatuun, raaka-aineisiin ja tuotteiden innovointiin, joista Wotkinsin kanssa kehitetyt Happie's-nakki ja Happie's-sinappi ovat osuvia esimerkkejä. Kyllä me lähdemme siitä, että Happie'sista tulee Suomen suurin hodaribrändi."

Muusikkona tunnetuksi tullut Pusa julkaisi myös muutama viikko sitten uuden kappaleen 15 vuoden tauon jälkeen. Ödets land -nimeä kantava single julkaistiin toukokuussa.