Elintarvikekonserni Myllyn Paras ryhtyy paikallisseura Hyvinkään Palloseuran avuksi taistelussa koronaa vastaan.

Yhteistyön myötä Myllyn Paras myy Hyvinkään Palloseuralle koronatilanteen vuoksi ylijääneitä pakastetuotteita edullisesti ja seura myy tuotteet eteenpäin kampanjasivuillaan. Seura kuittaa saaduilla tuotoilla koronan aiheuttamia tappioita.

Tuotteet ovat myynnissä seuran Voima. Tahto. Sydän. -kampanjasivulla torstaihin 11. kesäkuuta saakka, ja ne tilataan etukäteen kampanjasivuilta.

Tuotteet noudetaan keskiviikkona 17.6. klo 17–19 seuran perustamasta drive-in-palvelusta Kankurin liikuntapuistosta. Paikalle pääsee joko autolla tai jalan, ja maksun voi hoitaa laskulla tai maksukortilla tilausta noudettaessa.

Myllyn Paras -konsernin toimitusjohtaja Miska Kuusela kertoo, että kampanja syntyi erilaisten tarpeiden kohdatessa koronaviruksen aiheuttaman pandemian ja sitä seuranneen poikkeustilan myötä.

Food Service –kanavien sulkeutuminen vaikutti Kuuselan mukaan rajusti pakasteleivonnaisten myyntiin. Isosta määrästä tuotteita uhkasi näin ollen mennä päivämäärät umpeen loppuvuodesta. Pakkauskoosta johtuen kyseessä olevia tuotteita on vaikea myydä vähittäiskaupan kautta.

”Monien muiden jo toteuttamat drive-in -myyntikampanjat tuntuivat tylsältä ja vaikealta, ja kun tällaisesta ’hätämyynnistä’ ei yritys kuitenkaan kostu juuri muuta kuin hävikin välttämisen, niin mietimme, voisimmeko samalla auttaa jotain tilanteesta kärsivää tahoa”, Kuusela kertoo M&M:lle.

Tässä tilanteessa mukaan kuvaan tuli yrityksen kotipaikan Hyvinkään paikallinen jalkapalloseura Hyvinkään Palloseura, HyPS, joka on toiminnanjohtaja Janne Bruunin mukaan menettänyt koronan vuoksi kevään ja kesän tulojaan tähän mennessä noin kertynyt yhteensä jo noin 20 000 euroa.

”Erilaisilta järjestöiltä tulee nyt valtavasti tukipyyntöjä, ja myös urheiluseurojen tilanne on erittäin vakava”, sanoo Miska Kuusela.

”Päätimme yhdistää nämä ongelmat yhteiseksi ratkaisuksi tällä tavalla, ja yrityksen kotikaupungin junioriliikunta oli luonteva valinta yhteistyöhön. HyPS oli heti valmis ideaan, ja kykeni mobilisoimaan hankkeen omalta osaltaan hyvin nopeasti”, Kuusela kertoo.

HyPSin toiminnanjohtajan Janne Bruunin mukaan kampanjan tavoitteena on paikata on paikata kevään ja kesän tulomenetyksiä.

Mikäli kampanjan avulla saadaan kerättyä noin 20 000 euroa, seura kykenee säilyttämään toimintamme laajuuden ja laadun ainakin syksyyn saakka.

”Elokuun turnausten ja suositun Euroliigan toteutumista vielä jännitetään, ja ne myös määrittävät syksyn sekä ensi kauden suunnan. Myllyn Parhaan herkut voivat hyvinkin pelastaa pienten palloilijoiden harrastustoiminnan pitkäksi aikaa”, Bruun kertoo.

Hyvinkään Palloseura on yksi Suomen suurimmista lasten ja nuorten jalkapalloseuroista yli 1 000 jäsenellään ja lähes 1 500 vuotuisella liikkujallaan. Koronapandemiasta johtuva poikkeustilanne on aiheuttanut seuralle mittavia taloudellisia vaikeuksia.

“Saamme Myllyn Parhaan yhteistyön kautta mahtavan mahdollisuuden kerätä varoja seuramme hyväksi. Toivon, että kampanjan kautta tavoitamme myös hyvinkääläisiä, jotka eivät muutoin seuraa aktiivisesti Hyvinkään Palloseuran toimintaa.”

”Toivottavasti tämä kampanja pystyy myös tarjoamaan herkkujen kautta iloa monen kotitalouden arkeen”, Bruun sanoo.

Myyntiin tulee Myllyn Parhaan pakastetuotteita aina korvapuusteista ja levykakuista pasteijoihin, sämpylöihin ja piirakoihin. Tuotteilla ruokkii isommankin pöytäseurueen tai järjestää juhlat, sillä esimerkiksi munkit ovat 3,5 kilon pakkauksissa.

Myllyn Paras -konsernin toimitusjohtajan Miska Kuuselan mukaan on yritysten tarjoama apu on kriisin keskellä tärkeää ja autettavalle taholle hyvinkin merkityksellistä.

”Tilanne aiheuttaa kuitenkin suuria vaikeuksia myös suurimmalle osalle yrityksiä, joten vastuuta yhteiskunnan toipumisesta ei voi sälyttää yritysten hyväntekeväisyyden harteille. Mutta jos jokainen kykenevä yritys auttaa jotakuta, yhteisvaikutus on suuri”, Kuusela sanoo.

Kuusela huomauttaa, että yrityksen tarjoama pieni apu voi olla autettavalle ratkaisevan suuri, ja auttamisen voi toteuttaa niinkin, että se avittaa molempia osapuolia, kuten nyt HyPSin kanssa toteuttavan kampanjan kohdalla nimenomaan tapahtuu.

”Tässäkin tapauksessa yhteiskuntavastuuta kantaa vähintään yhtä paljon myös urheiluseura, joka aktiivisesti pyrkii pitämään toimintansa pystyssä ja poikkeustilassakin keksimään yhteisölleen mielekästä tekemistä tulevaisuuden hyväksi.”

Myllyn Paras valmistaa, myy ja markkinoi jauhoja, hiutaleita, suurimoita ja pastaa sekä pakastetaikinoita ja leivonnaispakasteita. Yrityksen kotipaikka on Hyvinkää.

Myllyn Paras teki tilikaudella 2019 noin 56,4 miljoonan euron liikevaihdon. Tilikauden tulos oli 0,8 miljoonaa euroa. Yritys työllistää 120 henkilöä.