Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka otti tulosta esitellessään kantaa myös kuumaan puheenaiheeseen: Amazonin suunnitelmiin avata pohjoismaiset verkkosivut.

”Olen mennyt jo laskuissa sekaisin siinä, kuinka monta kertaa on kerrottu Amazonin avanneen ruotsalaiset sivunsa. On epätyypillistä, että puhumme kilpailijoista konkreettisesti, mutta teen niin, koska tästä niin usein kysytään.”

Verkkokaupassa yleensä keskeistä on tietenkin hinta, mutta se on vain yksi kilpailutekijä.

”Olemme verranneet kategorioitamme Amazonin tuotteisiin, ja katsomme, että meidän hintamme pitää. Hintakilpailuun on Suomessa jo totuttu, koska täällä käydään kuluttajaelektroniikassa veristä taistelua pienestä markkinasta.”

Suomessa Pohjoismaiden halvin hinta

Porkan mukaan kodin elektroniikan hinnat ovat Suomessa kovan kilpailun takia alempia kuin Ruotsissa ja Norjassa.

”Meidän keskeinen kilpailuetumme Amazonia vastaan on paikallinen varasto. Meillä on kaksi varastoa, joissa on on 70 000 nimikettä. Sieltä saamme tavaraa seuraavaksi päiväksi. Siihen nopeuteen ei pääse, ellei ole keskusvarastoa Suomessa.”

Amazon on rakentanut välivaraston Ruotsiin.

Verkkokauppa.comin asiakkaista yhä useampi haluaa tilauksensa nopeasti. Lokerikko- ja kotitoimitukset kasvoivat kolmannella vuosineljänneksellä.

”Lisäksi asiakaspalvelu ja huolto ovat kilpailuetumme. Meillä on neljä jättimyymälää, joissa käy satoja tuhansia ihmisiä. Monikanavainen liiketoimintamalli houkuttelee myös kansainvälisiä toimijoita.”

Yksi iso ei vie koko markkinaa

Porkan mukaan Euroopassa on paljon esimerkkejä menestyneistä kauppayrityksistä, jotka ovat pystyneet kasvattamaan markkinaosuuttaan, vaikka maahan on tullut uusi kilpailija.

”Kaikki pystyvät pärjäämään, jos oma kilpailuetu on kunnossa. Vahvakaan tulija ei voi viedä koko markkinaa itselleen.”