Perinteisesti tekstiilialan toimijat on totuttu näkemään toisiaan kyräilevinä kilpailijoina, jotka mustasukkaisesti vahtivat toistensa tekemisiä.

Tätä ajattelumallia ovat lähteneet rikkomaan Pöytyältä kotoisin oleva muotibrändi Myssyfarmi ja käytetyistä materiaaleista asusteita valmistava Costo.

“Tällainen ajattelu on meistä todella vanhakantaista. Kyllä tähän maailmaan Suomessa tehtyjä päähineitä mahtuu kaikkia kiinalaisia korvaamaan” toteaa Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu.

Alkuviikosta lanseerattiin Costo x Myssy -tupsut.

Lopputuloksena Myssyfarmilla suunniteltiin erityisesti Coston hattuihin ja pipoihin sopivat pienet tupsut, jotka ovat käsin tehneet paikalliset isoäidit eli Myssymummot suomalaisesta luomuvillasta.

Myös tupsujen värit on värjätty käsin Myssyfarmilla. Ensimmäinen erä tupsuja saatiin myyntiin joulumarkkinoille ja tupsuja voi ostaa niin Coston verkkokaupasta kuin Yrjönkadun myymälästä.

Yhteistyö tuntui Anna Rauhansuun mukaan hyvin luontevalta.

”Olemme tunteneet Coston tyypit pitkään ja Myssyn alkutaipaleella he ovat jopa mentoroineet meitä.”

”Koen, että vaikka olemme suoria kilpailijoita, pelaamme silti samalla puolella pöytää. Edistämme laadukasta ja eettistä muotia”, Rauhansuu kertoo M&M:lle.

Myssyfarmilla ja Costolla uskotaan, että yhteistyöllä suomalaiset merkit pääsevät paljon pidemmälle. Coston hatut ovat tunnettuja siitä, että niihin kiinnitettyjen tupsujen väriä voi vaihtaa, sillä tupsu on kiinni napilla.

“Pohdin pitkään, että meidän langoista tehdyt tupsut sopisivat niihin erinomaisesti”, kertoo Rauhansuu.

“Mekin olimme pohtineet, että klassikkotupsullemme olisi hyvä olla jokin vaihtoehto”, kertoo Coston suunnittelija Aura Ervola.

Yhteistyö perustuu Anna Rauhansuun mukaan molemminpuoliseen kunnioitukseen toisen "juttua" kohtaan.

”Oman kimmokkeensa antoi se, että molempia on plagioitu paljon ja se on toimintatapana todella turhauttava. Samaan aikaan yhteistyöhön lähtiessä pitää myös olla tarpeeksi varma myös omasta jutustaan.”

Kumpikin brändi korostaa, ettei pidä kopiointia minään uhkana vaan lähinnä turhauttavana ilmiönä.

“Pitää muistaa, että plagiointi on ihailun korkein muoto. Se tarkoittaa, että omat ideat ovat loppuneet kesken”, Rauhansuu toteaa pilke silmäkulmassa.

Mitä yhteistyöstä seuraa? Rauhansuu ajattelee, että brändit voivat alkuvaiheessa toimia suunnannäyttäjänä muille alan toimijoille.

Tulevaisuudessa yhteistyökuviot saattavat laajentua.

”Meillä ei olisi mitään ongelmaa tulevaisuudessa tehdä Coston kanssa vaikka yhteistä päähinemallistoa. Aika näyttää”, toteaa Rauhansuu.