Sponsorointi

Ville Perttula 11.6. 11:48 päivitetty 11.6. 11:56

Myssyfarmin ja purjelautailija Aleksandra Blinnikan sponsorisuhteen taustalla henkilökohtainen suhde lajiin: "Se on osa tarinaamme"

Albert Romppanen
Finnairin lentoemäntänä työskentelevän Aleksandra Blinnikan kauden päätavoite on heinäkuussa Saksassa järjestettävissä raceboard-luokan MM-kisoissa, johon hän lähtee puolustamaan mestaruuttaan.

Pöytyäläinen Myssyfarmi haluaa sponsoroida urheilijoita, jotka kilpailevat persoonallisissa lajeissa.

Neulovista mummoista tunnettu pipoyritys Myssyfarmi on tehnyt sponsorointisopimuksen vantaalaisen purjelautailijan Aleksandra Blinnikan kanssa. Purjelautailun raceboard-luokan hallitseva maailmanmestari Blinnikka on nyt pipoyhtiön Originals-malliston mainoskasvo.

Pöytyläisen Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu kertoo M&M:lle, että Blinnikka esiintyy sosiaalisessa mediassa heidän tuotteidensa kanssa ja käyttää niitä kisareissuillaan.

"Emme ole tällä kaudella teipanneet hänen purjeitaan tai tehneet mitään sellaista vielä. Katsomme, miten tämä kausi sujuu ja laajennamme sponsorointia mahdollisesti jatkossa.”

Rauhansuun mukaan Myssyfarmi sponsoroi erottuvia persoonia, jotka kilpailevat ”persoonallisissa lajeissa”. Tähän mennessä Myssyfarmi on sponsoroinut pöytyäläistä maajoukkuehiihtäjää Johanna Matintaloa ja pöytyläisiä pesäpallojoukkueita.

”Hiihdossa ei ole kyse aivan marginaalilajista, mutta purjelautailu on sellainen. Se ei ole suuren yleisön tietoisuudessa.”

”Meillä on aina joku yhteys lajiin. Matintalo on oman kylän tyttö ja Blinnikan tapauksessa meillä on vahva henkilökohtainen suhde lajiin. Se on osa tarinaamme.”

Myssyfarmilla isäntä Janne Rauhansuu on entinen ammattipurjelautailija. Vuonna 2003 loukkaantumiseen päättynyt ammattilaisura piti sisällään useita rankingeja maailman kärkikymmenikön joukkoon, Euroopan mestaruuden 2001 ja MM-hopeaa 1996 formula-luokassa. 

”Janne on jopa joskus valmentanut Aleksandran veljeä, joten meillä on henkilökohtaiset suhteet koko perheeseen.”

Sponsorointi on Myssyfarmille merkittävä markkinointikeino, vaikka euromääräisiä summia Rauhansuu ei kerro. Hänen mukaansa oikein valittu sponsoroitava tuottaa runsaasti näkyvyyttä yritykselle.

”Olemme kuitenkin kasvuyritys, joten valtavat tukisummat eivät ole pääsyy tehdä yhteistyötä meidän kanssamme.”

”Ei tarvitse tehdä kymmenien tuhansien eurojen diilejä, kun osaa valita urheilijansa oikein.”

Myssyfarmi odottaa, että se tavoittaa Blinnikan sponsorointiyhteistyön kautta purjelautailua, surffausta, vapaalaskua ja luonnossa liikkumista harrastavia kuluttajia.

”Suomessa on purjelautailijoiden ja surffaajien alakulttuuri, vaikka se ei ole kauhean suuri. Usein samat ihmiset tykkäävät vapaalaskusta. Uskomme, että tavoitamme heidät sponsoroinnin avulla. Tällä ryhmällä on edelläkävijöiden status.”

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

@myssyfarmi ・・・ Myssy Originals X FIN-56 - surfing with the world champion! Here at the farm we nowadays surf the fields, but the passion for the wind never dies. We are proud to announce our cooperation with the reigning world champion in windsurfing, Aleksandra Blinnikka, (@aleksandrablinnikka) ! She is a superior athlete and an outstanding character that we chose to model for our Myssy Originals collection. Despite her phenomenal success she’s still waiting for the international breakthrough that would make her a world known professional athlete. We found the perfect match with Aleksandra who shares the same passion, values and roots with us. For a windsurfer, a Myssy is a necessity on most days on the windy beaches and islands during the Nordic summer. It might come as a surprise for some of you, but our Pöytyä-based farm also has roots in the Nordic windsurfing culture. Farmer and founder Janne is a former professional windsurfer FIN-24, who started his career here in Pöytyä in the 1980's, at lake Pyhäjärvi. Now, some 30 years later, we took Aleksandra to the same lake, where windsurfing legends are born. "I wear my Myssy all year round, it is really needed in this sport. A Myssy is also a statement of the surfing lifestyle", she says and smiles. **** "Myssy Originals was our first collection launched in 2009 and ever since this surf-spirited collection has been the core of our designs. It has been our most loved collection from one season to another. If you find yourself always missing the sea or the mountains, this is your choice." #windsurfing #surfwear #itsnotcoolitswarm #organicwool #finnsheepwool #naturallydyed #consciousness #consciousliving #knittersofinstagram #knitspiration #sustainablefashion #slowfashion #slowfashionmovement #sustainableliving #sustainable #handmadeinfinland #goodfortheplanet #ecodesign #consciousfashion #ecolifestyle #finnishdesign

Henkilön Aleksandra Blinnikka (@aleksandrablinnikka) jakama julkaisu

Aleksandra Blinnikka kertoo M&M:lle, että marginaalilajin edustajan on vaikea löytää Suomesta sponsoreita.

”Tämä on kuudes vuosi, kun purjelautailen täysillä. Kun on tullut menestystä, sponsoreiden hankkiminen on helpompaa. Mutta sitten kun tarvitsee kaikista eniten tukea, sitä ei saa oikein mistään, kyllä se on hankalaa. Pitää vain pysyä positiivisena ja jaksaa tehdä töitä.”

Blinnikan isoimmat sponsorit ovat Vantaan kaupunki ja Vantaan Energia, jonka kanssa hän on osallistunut muun muassa kampanjoihin ilmastonmuutoksen estämiseksi. Blinnikan mukaan yhteiset arvot helpottavat yhteistyön tekemistä.

”Myssyfarmin juuret ovat purjelautailussa, ja se on meidän molempien alkuperäinen juttu. ”

Blinnikan kauden päätavoite on heinäkuussa Saksassa järjestettävissä raceboard-luokan MM-kisoissa, johon hän lähtee puolustamaan mestaruuttaan.

Myssyfarmi teki viime vuonna 303 000 euron liikevaihdon, mutta yhtiön tulos jäi 20 000 euroa pakkasen puolelle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö