Neulovista mummoista tunnettu pipoyritys Myssyfarmi on tehnyt sponsorointisopimuksen vantaalaisen purjelautailijan Aleksandra Blinnikan kanssa. Purjelautailun raceboard-luokan hallitseva maailmanmestari Blinnikka on nyt pipoyhtiön Originals-malliston mainoskasvo.

Pöytyläisen Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu kertoo M&M:lle, että Blinnikka esiintyy sosiaalisessa mediassa heidän tuotteidensa kanssa ja käyttää niitä kisareissuillaan.

"Emme ole tällä kaudella teipanneet hänen purjeitaan tai tehneet mitään sellaista vielä. Katsomme, miten tämä kausi sujuu ja laajennamme sponsorointia mahdollisesti jatkossa.”

Rauhansuun mukaan Myssyfarmi sponsoroi erottuvia persoonia, jotka kilpailevat ”persoonallisissa lajeissa”. Tähän mennessä Myssyfarmi on sponsoroinut pöytyäläistä maajoukkuehiihtäjää Johanna Matintaloa ja pöytyläisiä pesäpallojoukkueita.

”Hiihdossa ei ole kyse aivan marginaalilajista, mutta purjelautailu on sellainen. Se ei ole suuren yleisön tietoisuudessa.”

”Meillä on aina joku yhteys lajiin. Matintalo on oman kylän tyttö ja Blinnikan tapauksessa meillä on vahva henkilökohtainen suhde lajiin. Se on osa tarinaamme.”

Myssyfarmilla isäntä Janne Rauhansuu on entinen ammattipurjelautailija. Vuonna 2003 loukkaantumiseen päättynyt ammattilaisura piti sisällään useita rankingeja maailman kärkikymmenikön joukkoon, Euroopan mestaruuden 2001 ja MM-hopeaa 1996 formula-luokassa.

”Janne on jopa joskus valmentanut Aleksandran veljeä, joten meillä on henkilökohtaiset suhteet koko perheeseen.”

Sponsorointi on Myssyfarmille merkittävä markkinointikeino, vaikka euromääräisiä summia Rauhansuu ei kerro. Hänen mukaansa oikein valittu sponsoroitava tuottaa runsaasti näkyvyyttä yritykselle.

”Olemme kuitenkin kasvuyritys, joten valtavat tukisummat eivät ole pääsyy tehdä yhteistyötä meidän kanssamme.”

”Ei tarvitse tehdä kymmenien tuhansien eurojen diilejä, kun osaa valita urheilijansa oikein.”

Myssyfarmi odottaa, että se tavoittaa Blinnikan sponsorointiyhteistyön kautta purjelautailua, surffausta, vapaalaskua ja luonnossa liikkumista harrastavia kuluttajia.

”Suomessa on purjelautailijoiden ja surffaajien alakulttuuri, vaikka se ei ole kauhean suuri. Usein samat ihmiset tykkäävät vapaalaskusta. Uskomme, että tavoitamme heidät sponsoroinnin avulla. Tällä ryhmällä on edelläkävijöiden status.”

Aleksandra Blinnikka kertoo M&M:lle, että marginaalilajin edustajan on vaikea löytää Suomesta sponsoreita.

”Tämä on kuudes vuosi, kun purjelautailen täysillä. Kun on tullut menestystä, sponsoreiden hankkiminen on helpompaa. Mutta sitten kun tarvitsee kaikista eniten tukea, sitä ei saa oikein mistään, kyllä se on hankalaa. Pitää vain pysyä positiivisena ja jaksaa tehdä töitä.”

Blinnikan isoimmat sponsorit ovat Vantaan kaupunki ja Vantaan Energia, jonka kanssa hän on osallistunut muun muassa kampanjoihin ilmastonmuutoksen estämiseksi. Blinnikan mukaan yhteiset arvot helpottavat yhteistyön tekemistä.

”Myssyfarmin juuret ovat purjelautailussa, ja se on meidän molempien alkuperäinen juttu. ”

Blinnikan kauden päätavoite on heinäkuussa Saksassa järjestettävissä raceboard-luokan MM-kisoissa, johon hän lähtee puolustamaan mestaruuttaan.

Myssyfarmi teki viime vuonna 303 000 euron liikevaihdon, mutta yhtiön tulos jäi 20 000 euroa pakkasen puolelle.