Myssyfarmin 25.11. julkaistu osakeanti merkittiin täyteen lauantaina 14.12. Kierroksen oli tarkoitus jatkua 20.12. saakka eli vielä kuusi päivää, mutta merkintöjen täytyttyä se päästiin sulkemaan suunniteltua aiemmin. Sijoittajille siirtyy onnistuneen annin myötä 19,96 % Myssyfarmin osakkeista.

“Meillä oli vahva tunne siitä, että konseptillemme on tilausta ja joukkorahoitus on oikea tapa laajentaa omistuspohjaa. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että räjäytimme pankin kerralla”, kuvailee tiedotteessa Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu onnistunutta rahoituskierrosta.

Osakeannin päättyminen ylimerkintään ennen aikojaan oli positiivinen yllätys.

“Kyllähän näitä on muutama sattunut eteen ennenkin. Yleensä ylimerkintä kertoo siitä, että yrityksen liiketoiminnalle on poikkeuksellisen vahva tilaus. Olihan Myssyfarmi varmasti vuoden kovimpia impact investment -caseja”, kertoo Invesdorin Riikka Koskenohi tiedotteessa.

Onnistumista Rauhansuu kuvaa monen asian summaksi, mutta keskeisintä sen kannalta oli yhteisön voima.

“Paikallisen pääoman merkitys meille oli suuri: arviolta neljännes sijoituksista tuli Pöytyältä ja lähikunnista. Karkeasti toinen neljännes tuli muilta maatiloilta, erityisesti lammastiloilta. Kyse on ihmisistä, jotka ovat seuranneet yrityksemme taivalta jo pitkään ja nähneet läheltä, mitä olemme jo saaneet aikaan”, kertoo Myssyfarmin perustaja, isäntä Janne Rauhansuu.

Myssyfarmilla ollaan erityisen innoissaan lammastilojen osallisuudesta.

“Tietysti mukana on myös paljon ammattisijoittajia, mutta heilläkin on vahva painotus joko muotiin, maatalouteen tai alueellisesti”, Rauhansuu jatkaa.

Osakeanti toteutettiin sijoituspalveluyritys Invesdorin kautta joukkorahoituskampanjana, jolla Myssyfarmi haki pääomaa kasvuun ja kansainvälistymiseen. Tavoite oli hakea pääomaa minimissään 200 033 euroa ja maksimissaan 425 030 euroa, josta maksimi tuli vastaan ennen annin suunniteltua päättymispäivää. Moni kiinnostunut oli jättänyt merkintänsä osakeannin viimeiselle viikolle, jota ei sitten tullutkaan.

Myssyfarmin myyntipäällikkö Hanna Jauhiainen kuvailee joukkorahoitusta loistavaksi rahoitusinstrumentiksi yrityksille, joilla on avoin yrityskulttuuri ja halu kerätä brändinsä ympärille yhteisö.

“Mitä suuremmaksi kasvamme, sitä enemmän hyvinvointia pystymme luomaan ja sitä useamman mummon voimme työllistää ja sitä useammalle lampurille tarjota työtä. Vähintään 95 % saamastamme rahoituksesta jää Suomeen ja tukee kotimaista yritystoimintaa ja työtä. Tämä on lupaus, jota tuskin kukaan muu voi muotialalla antaa”, sanoo Jauhiainen.

Nyt kerätty rahoitus mahdollistaa mm. investoinnit Myssyfarmin omaan verkkokauppaan ja sen kansainväliseen kasvuun. Yrityksen uudesta hallituksesta löytyy kovaa osaamista etenkin rahoitusalalta, verkkokaupasta ja designalalta, joista viimeisintä edustaa Artekin entinen toimitusjohtaja ja Kämp Hotellien entinen brändijohtaja Mirkku Kullberg. Kokonaisuudessaan osakeanti ja ammattimaisen hallituksen kokoaminen ovat olleet Myssyfarmille projekti, joka mahdollistaa liiketoiminnan viemisen seuraavalle tasolle.

Lue myös: Muotiteollisuuden oman tien kulkija Myssyfarmi hakee kasvua joukkorahoituksella: ”Lähtö on ollut räjähtävä”