Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Syksynä aikana liitto uudistaa visuaalisen ilmeensä ja äänensävynsä.

Uudessa brändi-ilmeessä on kiinnitetty erityistä huomiota alojen erityispiirteisiin, helposti lähestyttävyyteen ja erottuvuuteen.

MMA:n viestinnästä ja markkinoinnista vastaava johtaja Tuula Sirén kertoo, että uudistuksen taustalla on useampia syitä, joista keskeisimmät liittyvät muutoksiin ympäröivässä maailmassa.

Yksi merkittävistä muutoksista kytkeytyy työelämän kehitykseen. Aiemmin oli hyvin tyypillistä, että työntekijä teki pitkän uran yhden työnantajan palveluksessa samalla toimialalla.

Erityisesti 2000-luvun aikana tilanne on muuttunut selvästi. Pitkät yhden työnantajan palveluksessa tehtävät työsuhteet eivät ole enää vakio.

”Työnantajaa ja työpaikkaa vaihdetaan useammin. Leipä tienataan usein jossain vaiheessa työuraa osa-aikaisilla työsuhteilla tai yrittäjinä.”

”Kouluttautumista tehdään pitkin työuraa. Ammatteja häviää, uusia syntyy. Työelämän monimuotoistuminen on selkeä haaste, johon haluamme vastata”, Sirén kertoo M&M:lle.

Järjestöllä on pitkä historia myynnin alan järjestönä. Uudistuksella liitto haluaa ottaa paremmin huomioon myös markkinoinnin ja markkinointiviestinnän tekijät.

Myynti ja markkinointi muodostavat toisistaan erottamattoman kokonaisuuden, mikä näkyy uudistetussa graafisessa ilmeessä, joka sisältää muun muassa erilaisia symboleita.

”Näitä brändikuvioita valittaessa kysyimme myös jäseniltämme, mitkä symbolit kuvaavat parhaiten heidän työtään myynnin ja markkinoinnin alalla. Eniten ääniä valitut symbolit on valittu mukaan.”

”Uskoisin, että tämä symboliikka puhuttelee markkinointiväkeä paremmin kuin meidän aiempi brändimme”, Sirén arvioi.

Lämpimiä värejä ja helpompaa kieltä

Uuden ilmeen ja verkkosivuston toteutuksessa MMA:n kumppani on suunnittelutoimisto Redandblue.

MMA:n tekemien selvitysten perusteella alan ammattilaiset arvostavat erityisen paljon asiakkaiden kohtaamista.

Tämä haluttiin nostaa uuden ilmeen johtotähdeksi. Uusi värimaailma siirtyykin ihmisläheiseen ja lämpimään.

”Siirrymme aiemmasta, hyvin arvokkaasta sinertävästä ja rahanvihreän sävyisestä värityksestä ihmisläheisempään ja lämpimämpään värimaailmaan.”

Värimaailman rakentamisessa otettiin huomioon läheisten toimijoiden kenttä ja siitä vahvasti erottuminen sekä alan toimijoille tunnuksellisia piirteitä.

”Uusista väreistä löytyy lämmintä, vähän poltettua oranssia, liilaa ja pinkkiä sekä vaaleita, vähän pastellisia sävyjä. Värit viestivät myös alan toimijoiden positiivisuutta, rohkeutta ja monipuolisuutta”, Sirén kertoo.

Tunnistettavuus järjestöön säilyy, sillä logoa ei pitkän harkinnan jälkeen lähdetty vaihtamaan.

Viitisen vuotta sitten uudistettu logo on Sirénin mukaan vielä varsin tuore ja tuo kulmikkuudellaan kokonaisilmeeseen tarvittavaa särmää ja arvokkuutta ja toisaalta myös vakautta.

Uudistuksen myötä myös MMA:n äänensävy muuttuu. Keskeisenä asiana äänensävyn kannalta on pidetty byrokraattisen ja turhan virallisen kielenkäytön karsimista sekä tekstin yhdenmukaistamista. Äänensävyn määrittelyssä MMA:ta on auttanut markkinointiviestintätoimisto Kuulu.

”Puhumme jatkossa me-muodossa ja muutamme samalla kielenkäyttöä rennommaksi. Se tarkoittaa siirtymistä viranomaistyyppisestä kielestä siirtymistä vaihtelevimpiin ilmaisuihin. Myös huumoria on tiedossa, kun sille sijaa on”, Sirén sanoo.

Uudistushankkeen tarkkaa budjettia MMA ei kerro, mutta Sirénin mukaan liitto on selvinnyt kokonaisuudesta melko maltillisin kustannuksin. Yhtenä ajurina muutokselle oli myös verkkosivuston uudistaminen.

”Nykyinen verkkosivustomme on rakennettu tekniselle alustalle, jonka tuki loppuu vuodenvaihteessa. Siksi verkkosivusto oli joka tapauksessa uudistettava.”

”Samalla sitten pohdimme, mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä visuaaliselle ilmeelle. Tämä uudistushanke on kulkenut melko mukavasti osana sivuston uudistamisprosessia”, Sirén kertoo.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:lla on kaiken kaikkiaan noin 20 000 jäsentä, joista osa on eläkeläisiä ja opiskelijajäseniä. Suurin osa jäsenistä on työsuhteisia tai yrittäjäjäseniä.