Ajankohtainen huomio: myynti kiinnostaa. Se on helppo päätellä Tampereen korkeakouluyhteisön TAMKin myynnin johtamisen yliopettaja Pia Hautamäen puheista.

Perjantaina 30. lokakuuta jo kahdeksatta kertaa järjestettävä SalesDay pidetään ajan hengen mukaisesti tällä kertaa virtuaalisesti, mutta ajankohtainen myyntiaihe on innostanut kiinnostuneet kirjautumaan päivään huimaan tahtiin.

Hautamäki kertoo, että tapahtumaan on ilmoittautunut jo yli 900 henkilöä. Se on ennätys.

”Onhan tämä ihan uskomatonta”, hän sanoo.

Samaan hengenvetoon Hautamäki toteaa hyvät ja huonot uutiset: huonoa ehkä se, että ilmoittautumisten määrä kertoo, että SalesDayn aiheiden kanssa ollaan yrityksissä pulassa. Hyvää taas on se, että asiaan selvästi haetaan apua.

Hautamäki kertoo, että SalesDayssä teemana on, miten älykäs myynti vauhdittaa kasvua ja kansainvälisyyttä. Vielä yksinkertaisemmin: kyse on pitkälti johtamisesta. Tapahtuman keynote-puheenvuorossa Goforen Timur Kärki esimerkiksi puhuu nimenomaan kasvun johtamisesta.

Punaisena lankana päivässä ovat Business Finlandin rahoittaman ROBINS-tutkimushankkeen tulokset, joita esitellään. Hautamäen mukaan tulokset käsittelevät muun muassa B2B-asiakkaan asiakaspolun, alustatalouden ja arvolupauksen, kasvun johtamisen ja älykkäiden myynnin työkalujenkin tarjoamaa apua kansainväliselle kasvulle.

”Teemat yhdistävät liiketoimintajohdon, markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun edustajat ja nämä osa-alueet ovatkin ne kasvun elementit”, Hautamäki huomauttaa.

Kuulijoille on tarjolla myös oppia suomalaisista menestyjäyrityksistä. Suomessa on puhuttu paljon markkinoinnin ja myynnin digitalisoitumisesta. Hautamäki harmittelee, että liian monissa yrityksissä myynti on silti vielä vanhanaikaista ja siinä hyödynnetään vain vähän teknologiaa.

Amerikkalaisten omaksumaa in-bound-luottamusta ei vielä ole laajalti istutettu Suomeen ja suomalaisyritysten myyntiorganisaatioihin. Meillä edelleen uskotaan fyysisiin käynteihin, vaikka maailma muuttuu vauhdilla.

”Tämä pätee sekä tuotemyyntiin että konsultatiiviseenkin myyntiin”, Hautamäki sanoo ja viittaa SalesDayhin ja esiteltäviin tuloksiin.

”Tuotemyyntikin pitää nykyään olla verkossa. Se näkyy kansainvälisisissä menestyscaseissä”, hän lisää.

Kansainvälistä menestystä saavuttaneissa yrityksissä teknologiaa hyödynnetään kasvun aikaansaamiseksi ja digitaalisuus onkin elintärkeää korona-aikana. Näistä kannattaa ottaa oppia, Pia Hautamäki sanoo.

Hän mainitsee esimerkkinä terveysteknologiayrityksen, jonka myyntiin aikaa ennen koronaa liittyi isokokoisen laitteen kuljetus myyntihenkilöstöineen ja myyjineen Pohjois-Amerikkaan. Nyt koko myyntiprosessi on digitalisoitu ja koko prosessi tapahtuu kotisuomesta käsin. Kaiken lisäksi yrityksen liiketoiminta on hurjassa kasvussa.

”He ovat todellakin onnistuneet korona-ajan digiloikassa”, Hautamäki sanoo.