Tilinpäätös

Sanna Pekkonen 11.1. 11:00

N2-konsernin tulos ylsi ensi kertaa yli miljoonan euron

Sampo Korhonen

Viestintätoimistot toivat kasvua N2-konsernille vuonna 2017. Myös yhtiöiden muutto samaan kerrokseen vauhditti yhteistyötä.

Markkinointiviestintäkonserni N2:n kasvu jatkui vuonna 2017. Konsernin myyntikate kasvoi 20,4 prosenttia edellisvuodesta 6,7 miljoonaan euroon. Konsernin tulos ylsi myös ensimmäistä kertaa yli miljoonan euron 1,1 miljoonaan euron liikevoitolla. Konsernin liikevaihto oli 8,3 miljoonaa euroa.

N2:n kasvu vauhdittui edellisvuodesta, jolloin myyntikate kasvoi 7,7 prosenttia. N2 onnistui myös tekemään viisi kertaa pienemmällä myyntikatteella lähes saman euromääräisen liiketuloksen kuin Suomen suurimpiin kuuluva markkinointiviestintäkonserni Salomaa Yhtiöt, joka julkisti myös tällä viikolla edellisen tilikautensa luvut. Salomaa-konserni teki 1,2 miljoonan euron liikevoiton ja sen myyntikate oli 30,8 miljoonaa euroa.

N2 Helsingin hallituksen puheenjohtaja Jussi Nurmion mukaan konsernissa kasvoi eniten viestintä. Konsernin tilinpäätöstiedotteen mukaan N2:n kaksi viestintäyhtiötä, N2 Comms ja Mellakka, tekivät yhteensä noin 1,5 miljoonan euron myyntikatteen.

Nurmio uskoo, että kasvu on osaltaan myös N2:n viimevuotisen muuton ansiota.

"Olimme aiemmin kolmessa kerroksessa, mutta nyt Helsingin Merikorttelissa olemme yhdessä tasossa. Yhteistyö eri yhtiöiden välillä on parantunut huimasti", sanoo Nurmio M&M:lle.

N2 Commsin ja Mellakan lisäksi N2-konserniin kuuluvat markkinointitoimisto N2 Marketing, strategia- ja palvelumuotoilutoimisto N2 Nolla, brändi-, identiteetti- ja design-toimisto N2 Albiino ja sisältömarkkinointitoimisto Sima Helsinki.

Myös piristynyt markkina on näkynyt N2:lle kasvuna.

N2 on myös parantanut kannattavuuttaan edellisvuodesta. Kun vuonna 2016 konsernin liikevoittoprosentti oli 7,2, viime vuonna se oli 15,8. Kannattavuutta voidaan siis pitää hyvänä.

Tänä vuonna N2:n tavoitteena on nostaa liikevoittoprosentti yli 20:een. Myyntikatteen konserni odottaa nousevan vuonna 2018 kahdeksaan miljoonaan euroon ja liikevoiton 1,6 miljoonaan euroon.

"Meillä on paketti aika kasassa. Kannattavuus ja kasvu tulevat tänä vuonna siitä, että uusia asiakkaita tulee sisään", sanoo Nurmio.

Kommentti

20.08.2018 12:53

Pikaruoka pelastaa kauppakeskuksen

Ihme on tapahtunut – suomalaiset ostivat jälleen vaatteita kauppakeskuksista. Enimmäkseen kauppakeskuksia kuitenkin vilkastuttavat kahvilat ja ravintolat.