Täällä me

Jos tekisit suomalaisesta kananmunayrityksestä maailmanlaajuisen menestyksen ja saisit siitä ansiosta kutsun Linnan juhliin, niin pukeutuisitko kanaksi? Tai munaksi?

Peter ja Teija Vesterbacka antoivat kysymykseen oman, tosin erittäin tyylikkään vastauksensa tiistaina. Angry Birds -asu pani kuitenkin miettimään markkinoinnin rajoja. Olisiko esimerkiksi Olli Rehnin vaimon Merjan pitänyt pukeutua 500 euron seteliin?

"Mitä tahansa tyylikästä voi tehdä", sanoi Helsinki-filmin toimitusjohtaja Aleksi Bardy , kun joitakin vuosia sitten haastattelin häntä elokuvien tuotesijoittelusta ja brändätystä sisällöstä. Lause, joka ei taida käydä ihmisen moraaliseksi ohjenuoraksi, saattaa sopia ohjeeksi markkinoinnin ja juhlapukeutumisen yhdistämiseen - mutta kannattaa tosiaan pitää paino sanalla tyyli.

Teija Vesterbackan puvun herättämät innostuneet reaktiot ovat sinänsä merkki siitä, että hyvän brändin suhteen ihmisillä riittää ymmärrystä aika tavalla. Mutta rajansa kaikella. Rovionkin kohdalla se tulee aikanaan vastaan. Hieman niukemmalla viestintästrategialla saisi todellisiin julkistuksiin ladattua hieman enemmän paukkuja.

Niukasta viestintästrategiasta taitaa tosin löytyä enemmän huonoja kuin hyviä esimerkkejä. Kuten vaikkapa Nokia , jonka edustajana Marko Ahtisaari tekee itsestään hölmön väittämällä Nyt -liitteessä Nokian olevan muita firmoja avoimempi.

Ilmeisesti sieltä Nokian tiloista todella puuttuvat ulko-ovet, koska kosketus ulkomaailmaan on ja pysyy heikkona. Tätä tukee sekin tosiasia, että yritys onnistui sulkemaan silmänsä iPhonelta parin vuoden ajan vaikka laitetta myytiin Tapiolan kodinkoneliikkeissä.

Mallia voisi ottaa vaikka avomies Microsoftilta , joka vaikean viestintäkumppanin maineestaan huolimatta kaivaa toimittajalle asiaa tuntevan haastateltavan päivässä tai parissa. Nokialta siihen kuluu viikkoja, jopa kuukausia ja välillä haastattelupyynnöt unohdetaan kokonaan.

Ja lopuksi vielä loppu. Siirryn tammikuun alussa Ylen palvelukseen svenska.yle.fi-verkkopalvelun toimituspäälliköksi, joten hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta ja kaikkea siitä eteenpäin. Pitäkää lippu korkealla, pää kylmänä ja ruuti kuivana.