Suomen maineikkain yritys on toista vuotta peräkkäin metsäkoneyhtiö Ponsse, paljastaa T-Median tekemä vuosittainen Luottamus&Maine -tutkimus.

Maineikkaiden kärkikolmikko piti pintansa edellisvuodesta, tosin järjestyskärkisijan takana vaihtui. Hissi- ja liukuporrasyhtiö Kone nousi listauksen kokonaistuloksissa toiseksi peliyhtiö Supercellin luovuttaessa sille viimevuotisen hopeasijansa ja siirtyessä listauksen kolmanneksi.

Luottamus&Maine -tutkimuksessa yritysten maine selvitetään tutkimalla suuren yleisön mielikuvia yrityksistä kahdeksan eri osatekijän avulla.

Arvioitavat maineen osa-alueet ovat: vastuullisuus, hallinto, johto, talous, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut sekä työnantajakuva.

Yritykset, jotka kansalaiset arvioivat osatekijöiden pohjalta yhteismitallisesti vahvimmiksi ovat Suomen maineikkaimpia yrityksiä.

Tutkimuksessa viiden maineikkaimman yhtiön joukosta neljällä yhtiöllä on perheyritystausta. Asetelma poikkeaa suomalaisen elinkeinoelämän yleisestä rakenteesta.

”Vaikka perheyhtiöt ovat merkittävä osa elinkeinoelämää, tulosta voi sanoa huomattavaksi yliedustukseksi”, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti toteaa tiedotteessa.

”Maineen johtaminen on monilla perheyrityksillä osa yrityksen historiallista toimintakulttuuria ja se on selkeästi nähtävissä myös tutkimustuloksissamme.”

Perhetaustaiset yhtiöt käytettävät usein termiä perheyhtiön kvartaali. Termillä tarkoitetaan kahtakymmentäviittä vuotta, kun yleisimmin kvartaali tarkoittaa kolmen kuukauden ajanjaksoa pörssinoteerattujen yritysten raportoinnissa.

”Mielestäni perheyhtiöiden kvartaali kuvastaa hienosti näiden yritysten suhtautumista johtamiseen. Tämän kaltainen, pitkän tähtäimen ajattelu edellyttää kestävien ja vastuullisten valintojen tekemistä ja niiden kanssa elämistä yhdessä yrityksen sidosryhmien kanssa”, Ruokolahti toteaa.

”Onnistuessaan vastuullinen johtaminen palautuu yritykselle takaisin sidosryhmien luottamuksena ja mainepääomana,” Riku Ruokolahti kiteyttää.

Hoiva-alan kriisi näkyy maineluvuissa

Keväällä hoivaskandaalissa ryvettyneelle Esperi Carelle mitattiin tämän vuoden heikoin mainepisteluku.

Hoiva-alan mainekriisi on nähtävissä Luottamus&Maine-tutkimuksen tuloksissa. Terveydenhuolto- ja hoivapalveluyritys Attendo on kokenut Luottamus&Maine-tutkimuksen mittaushistorian kovimman pudotuksen.

Viime vuonna huonomaineisten yritysten listalle uutena tulokkaana tullut Attendo on vuoden sisällä pudottanut mainepistemääräänsä raskaasti.

”Yksityisen hoiva-alan skandaalit sekä taustalla jylläävä poliittinen ja eettinen keskustelu heijastuvat tutkimuksemme tuloksiin. Hoiva-alan yritykset ovat lähellä ihmistä ja arkeamme”, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka toteaa.

Tulokset pohjautuvat kesä-heinäkuussa 2019 toteutettuun Luottamus&Maine-tutkimukseen, jonka tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa.

Tutkimukseen vastasi yhteensä 9 577 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 20 034 yritysarviota.

Lue lisää: 100 maailman ykkösbrändiä listattiin – yksi iso ei mahtunut enää kärkikymmenikköön