Kauppalehti aloitti viime viikolla Suomesta maailmalla -videosarjan, jossa tunnetut yrittäjät kertovat, miten he ovat onnistuneet viennissä.

Sarjan toisessa osassa vieraana on Minna Parikka Shoes Oy:n toimitusjohtaja, kenkäsuunnittelija Minna Parikka.

Lukuisat maailmantähdet ovat poseeranneet Parikan suunnittelemissa kengissä. Videohaastattelussa hän kertoo, kuinka tämä on tapahtunut.

”Tässä on 15 vuotta tehty sen eteen duunia, että niitä kenkiä saataisiin isommalla skaalalla julkkisten jalkoihin”, Parikka toteaa.

”He ovat sadoista merkeistä valinneet juuri ne minun tuotteeni. Ja heille ei ole koskaan maksettu siitä yhtään mitään.”

Parikan mukaan yhdellä julkkiksella ei ole juuri vaikutusta myyntiin.

”Se on vähän kuin nice to have, saimme tämänkin tyypin portfolioon. Muotialalla vaikutus näkyy siinä, että se tulee volyymilla. Samanaikaisesti useat julkkikset ja somevaikuttajat käyttävät tuotetta. Vain sillä tavalla voi tehdä tuotteen, josta tulee ihan oikeasti kansainvälinen hitti.”

Parikka myös kertoo, miksi maailman tunnetuimmat tavaratalot eivät enää toimi hänen kenkiensä jälleenmyyjinä.

Videosarjan ensimmäisessä osassa vierailleen Ponssen myynti- ja markkinointijohtajan Jarmo Vidgrenin haastattelu on katsottavissa Kauppalehden sivuilla.