Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on aiheuttanut erilaisia häiriöitä kauppakeskusten ja tavaratalojen toimintaan.

Maanantaina S-ryhmä ilmoitti peruvansa 3+1-alekampanjan Sokoksen kivijalkatavarataloissa ja Emotion-myymälöissä ja siirtävänsä keskiviikosta sunnuntaihin kestävän kampanjan kokonaan sokos.fi-verkkosivuille.

Stockmannilla vastaavaa päätöstä piakkoin järjestettävistä Hulluista päivistä ei ainakaan vielä ole tehty.

”Ainakin verkossa ne tullaan järjestämään. Muun toteutuksen osalta katsotaan, mikä tilanne on ja miten se kehittyy”, viestintäjohtaja Henna Tuominen kommentoi M&M:lle ja lisää, että tavarataloketju toimii tiiviissä yhteistyössä viranomaisten kanssa.

Helsingin Pasilan kauppakeskus Tripla perui viime viikon lopun Triplamania-alekampanjaansa liittyvät tapahtumat ja esiintyjät kokonaan.

Samoin on toimittu myös Cityconin keskuksissa, joissa tapahtumat on peruttu toistaiseksi.

Espoossa sijaitsevassa kauppakeskus Sellossa tapahtumat päätettiin kauppakeskusjohtaja Marjo Kankaanrannan mukaan viime viikolla perua toukokuun loppuun saakka. Päätös koskee myös Sembalot-alekampanjaa.

”Sembalot alkoi maanantaina ja ainakaan toistaiseksi ei ole päätöstä sen keskeyttämisestä. Hintakampanja on toiminnassa, mutta mainontaa ei ole tällä hetkellä, kaikki on pois”, Kankaanranta kertoo.

Kauppakeskuksen hallituksen kokous, johon johtaja itsekin osallistui etänä, käytiin maanantaina. Keskusteluissa oli Sembaloiden ohella myös aukioloaikojen muutos, johon myös päädyttiin. Erikoisliikkeet sulkevat ovensa seuraavan kuukauden ajan kahta tuntia aiemmin, marketit ovat avoinna normaalisti.

Alennusmyyntien ensimmäinen päivä noudatteli samaa trendiä kuin viime viikon loppu.

”Väkeä on huomattavasti vähemmän kuin normaalisti”, Kankaanranta toteaa.

Cityconkaan ei ole laittanut kieltoa hintakampanjoille, mutta niihin liittyvät ja muut kauppakeskuksissa järjestettävät tapahtumat on peruttu toistaiseksi. Cityconin keskuksia ovat muun muassa pääkaupunkiseudun Iso Omena, Columbus ja Myyrmanni sekä Tampereen Koskikeskus ja Porin IsoKarhu.

”Totta kai me haluamme kaikin tavoin tukea liikkeenharjoittajien liiketoimintaa ja myyntiä, mutta aktiviteetit on peruttu”, Cityconin liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtava Sanna Yliniemi kertoo.

Koronaan reagoitiin Cityconilla Yliniemen mukaan siisteyden tehostamisella jo joitakin viikkoja sitten.

”Olemme tehneet tosi paljon erilaisia toimenpiteitä, jotta pystymme omalta osaltamme tekemään kaikkemme leviämisen hidastamiseksi. Siivousliikkeiden kanssa on käyty toimintaohjeita läpi, esimerkiksi mihin pitää erityisesti kiinnittää huomiota, kuten kosketuspinnat. Niiden siivousta on lisätty ja otettu käyttöön entistä enemmän desinfioivia pesuaineita.”