Helsinki City Running Day -tapahtuma järjestettiin Helsingissä pari viikkoa sitten 3. lokakuuta. Päivän aikana juostiin kuusi erimittaista matkaa, kuningasmatkana maraton. Yhteensä juoksijoita oli noin 6 000, ja tapahtumaexpossa vieraili peräti noin 16 000 henkilöä, mikä vaati tapahtuman järjestäjältä Suomen Urheiluliitolta erityistä huomiointia turvallisuuden suhteen korona-ajassa. Tapahtuman turvatuotekumppani oli Grano.

“Tämän vuoden juoksutapahtuma järjestettiin erittäin haastavissa merkeissä, sillä kyseessä oli koko läntisen Euroopan suurin massatapahtuma korona-aikana. Viranomaisneuvottelujen tuloksena selvisi, että meillä oli poikkeusoloista huolimatta edellytykset järjestää tapahtuma. Grano toimi kanssamme keskeisessä roolissa tapahtuman turvatuotekumppanina”, kertoo juoksutapahtumajohtaja Harri Hänninen Suomen Urheiluliitosta.

Grano on vuoden aikana tuonut valikoimiinsa runsaasti turvatuotteita virusten leviämisen ehkäisemiseksi, kuten turvaväliteippaukset, suojapleksit sekä automaattiset käsidesiannostelijat infonäytöllä, joita kaikkia käytettiin turvatuotteina myös Helsinki City Running Day -tapahtumassa. Näiden lisäksi Grano toteutti tapahtumaan kylttejä, asfalttitarroja, A-ständejä, roll-upeja, kolmiototeemeja sekä lähtöportteja. Lisäksi Grano toteutti automaattisen kävijämäärän seurannan ratkaisun, jolla varmistettiin juoksijoiden turvallinen asiointi Olympiastadionin sisätiloissa ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana.

Uudistettu Helsingin Olympiastadion toimi tapahtumassa yleisön ja juoksijoiden tukikohtana sekä juoksuihin lähtiessä että niistä palatessa. Siksi oli erittäin tärkeää, että vierailu Olympiastadionille oli jokaiselle kävijälle turvallinen.

“Juoksijat noudattivat turvallisuusvaatimuksia ja suosituksia aivan käsittämättömän hyvin. Täytyy sanoa, että en ole nähnyt missään näin tunnollista kasvomaskien käyttöä”, iloitsee Suomen Urheiluliitosta Grano-yhteistyöstä vastaava Tanja Finne.

Liikennevalot säätelivät kävijämäärää sisätiloissa

Uutena palveluna Grano toteutti tapahtumaan sensoreiden avulla kävijämäärän seurannan. Sen avulla tapahtuman järjestäjät näkivät reaaliaikaisesti, kuinka monta ihmistä stadionin kisatoimistossa ja tapahtumaexpossa on sisällä samanaikaisesti. Liikennevalot ja näytölliset käsidesiautomaatit stadionin ovella puolestaan kertoivat vierailijoille, milloin tapahtumaan sai mennä sisälle ja milloin täytyi odottaa. Näin pyrittiin säilyttämään turvavälit ja ruuhkien syntyminen.

“Kävijämäärän seuranta sensoreilla on Granon turvatuotteisiin liittyvä palvelu, joka toimii kaikenkokoisissa tapahtumissa. Ratkaisu sopii myös esimerkiksi myymälöihin tai ravintoloihin. Turvallisuuspalveluna se sopii oikeastaan kaikkiin sisä- ja ulkotiloihin, joissa yhtäaikaisten kävijöiden määrää on turvallisuussyistä seurattava ja tarvittaessa rajoitettava”, kertoo SUL-yhteistyöstä vastaava Granon avainasiakaspäällikkö Pasi Osala.

“Granon sensoriratkaisu, jolla kisatoimiston ja expo-alueen kävijämäärää seurattiin, oli aivan huikea. Pystyimme vuorenvarmasti hallitsemaan kävijöiden määrää, eikä sisätiloihin syntynyt tukoksia tai sumppukohtia”, Harri Hänninen sanoo.

Sensoreiden tarjoamaa dataa käytettiin apuna jokaisella Olympiastadion kulkureitillä ja sama data ohjattiin myös tapahtuman vahtimestareiden älypuhelimiin, jotta riskitilanteisiin ja liian suureen samanaikaiseen vierailijamäärään voitaisiin helpommin puuttua.

Tarkasta kävijädatasta hyötyä myös jatkossa

Turvallisuuden lisäksi tapahtumajohtaja Harri Hänninen ottaa esille tapahtuman aikana syntyneen datan tuoman hyödyn tulevien tapahtumien suunnittelussa:

“Syntynyt kävijädata on meille iso juttu. Näemme tarkasti, kuinka moni kävi tapahtumassa sisällä, milloin he ovat tulleet sekä lähteneet ja kuinka kauan sisätiloissa keskimäärin viihdyttiin. Tällaiset tiedot ovat tulevien tapahtumien järjestämisen kannalta oleellisia, emmekä ole koskaan aiemmin tällaista tietoa saaneet. Voimme hyödyntää syntynyttä dataa jatkossa erinomaisesti.”

Turvallisuuteen liittyvien asioiden lisäksi Granon sensorianalytiikkapalveluiden avulla voidaan toteuttaa esimerkiksi myyntiä tehostavaa tutkimusta myymälöissä monin eri tavoin.

Sensoriratkaisun lisäksi Grano toteutti tapahtumaan runsaasti kävijöiden turvallisuuteen liittyviä Granon keltaisella brändättyjä opasteita, tarroja ja kylttejä.

“Mielestäni se, että perusnäkyvyys muutetaan palvelemaan tapahtuman turvallisuutta on huomioarvoltaan aivan eri luokkaa. Se tukee sekä tapahtuman turvallisuutta että meidän molempien vastuullista toimintaa”, Tanja Finne sanoo.

Grano on tehnyt Suomen Urheiluliiton kanssa yhteistyötä useiden vuosien ajan. Tänä aikana on toteutettu brändäyksiä Suomen Urheiluliiton alaisissa juoksutapahtumissa, TV-kisoissa sekä Ruotsi-otteluissa.

“Olemme yhdessä pyrkineet löytämään yhteistyömalleja, jotka tukevat tapahtumaa ja tuovat lisäarvoa sekä tapahtumalle että Granolle. Emme siis tee yhteistyötä vain näkyvyyden vuoksi, vaan sellaisia asioita, jotka vievät meitä molempia yhdessä eteenpäin”, Finne täsmentää.