Mediasuhteet

Seija Holtari 16.1. 13:26

Näin Yhdysvalloissa: Vaikuttamisen asiantuntijat selvittävät kohdehenkilön mieltymykset lempiväriä myöten – "Tähtäämme aina napakymppiin"

Live Wired Media Relations/ Kuvakaappaus YouTubesta
Chryssa Zizos on Washingtonissa toimivan Live Wired Media Relations -yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja.

Yhdysvalloissa vaikuttaminen osuu yhä tarkemmin kohteisiinsa. Chryssa Zizos jopa paketoi rakennuksen päästäkseen tuloksiin.

"Obaman aikana yritysten ja järjestöjen lobbaajat menivät Valkoiseen taloon kuvaannollisesti etuovesta. Trumpin aikana he käyttävät takaovea. Poliittinen vaikuttaminen on aiempaa piilotellumpaa", toimitusjohtaja Chryssa Zizos kuvaa.

Zizos on Washingtonissa toimivan Live Wired Media Relations -yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja. Hän tapaa ja kouluttaa vierailullaan Suomessa järjestöjen ja yritysten päättäjiä sekä viestinnän ammattilaisia. Yhtiön kumppani Suomessa on vaikuttamiseen erikoistunut viestintätoimisto Blic.

Zizos myy strategisen vaikuttamisen palveluja yrityksille, puolueille, yliopistoille ja järjestöille. Monet asiakkaista ovat Fortune 500 -yhtiöitä, siis maailman suurimpia yrityksiä.

Vaikuttamisen konkari vannoo analytiikkaan. Sen avulla viestit saavuttavat juuri oikeat päättäjät ja oikeiden ihmisten joukosta vielä ne, jotka ovat kiinnostuneet aiheesta ja vievät siksi todennäköisesti asiaa eteenpäin.

Analytiikka perustuu tiedon keräämiseen sosiaalisesta mediasta ja esimerkiksi matkapuhelimista. Osa Zizosin esimerkeistä on suomalaisittain hämmentäviä, sillä amerikkalainen vaikuttaminen on ikään kuin suomalaista vaikuttamista potenssiin kymmenen.

Hän kertoo esimerkin jättiyrityksestä, jonka toimisto haluttiin houkutella tietylle alueelle. Zizosin firma seuloi ensin esiin noin 25 potentiaalisen vaikuttajan listan, ja heidän joukostaan vielä yhden keskeisen vaikuttajan. Tämän naisen mieltymyksistä selvitettiin aivan kaikki aina lempiväriä myöten.

Eräänä aamuna naisen työpaikan ikkunasta näkyi värikkäästi punaiseen paketoitu rakennus. Nainen ihastui, otti rakennuksesta kuvan ja sometti sen. Ihanaa seutua -henkinen viesti tavoitti varsinaisen kohteen ja herätti tämän kiinnostuksen aluetta kohtaan.

"Vaikuttaminen on tarinoiden kertomista, ja se saa uusia muotoja. Tähtäämme aina napakymppiin. Analytiikan avulla tarinat löytävät tarkasti kohteensa", Chryssa Zizos korostaa.

Yliopisto puolestaan kohdentaa MBA-tutkinnon markkinointia matkapuhelimista lentokentällä kerätyn tiedon avulla.

"Saamme tietoja yhdistelemällä nopeasti selville ihmisen iän, sukupuolen, koulutuksen ja jopa siviilisäädyn ja lasten määrän. Yliopisto voi kohdentaa tutkinnon markkinoinnin hyvin tarkasti ja kohderyhmä myös pitää markkinointia kiinnostavana", Zizos kertoo.

Yhteiskunnalinen ilmapiiri on presidentti Donald Trumpin aikana muuttunut. Luottamus päättäjiin horjuu, ja valeuutiset ovat arkipäivää. Nyt osa Yhdysvaltain hallintoa on kiinni presidentin ja kongressin välisen rahoituskiistan vuoksi.

"Kymmenet tuhannet ihmiset jäivät ilman palkkaa eikä monilla perheillä ole ylimääräisiä säästöjä tai hätärahastoa. Tilanne pahenee, jos kiista pitkittyy ja palkat jäävät maksamatta toisenkin kerran. Yrityksiin tämä vaikuttaa esimerkiksi sen kautta, että erilaiset lupaviranomaiset eivät ole töissä", Zizos toteaa.

Trump rukkasi toimitusten kellot

Kun Chryssa Zizos perusti yrityksensä parikymmentä vuotta sitten, hänen toimistonsa teki paljon lehdistötiedotteita ja esitteitä. Nyt vaikuttaminen on radikaalisti kohdennetumpaa myös toimitusten suuntaan.

"Emme tee enää lainkaan lehdistötiedotteita. Niiden aika on ohi. Kaikki toimittajat ovat kiireisiä, eikä kukaan tartu aiheeseen, joka on 120 muun toimittajan saatavilla", Zizos kuvaa.

Hän kohdentaa asiakkaidensa viestit valituille toimittajille. Zizos tuntee myös luottotoimittajansa tarkasti, ja palvelee toimituksia esimerkiksi valmiiden videoiden, tilastojen ja luotettavien tietolähteiden avulla.

"Vaikuttajat toimivat valtavassa tietojen ylitarjonnassa. Pitää löytää vaikuttajat, jotka ovat kiinnostuneita kustakin aiheesta", Zizos kuvaa.

Ammattimaiset pr-toimistot käyttävät Yhdysvalloissa perustyössään paljon sosiaalisen median työkaluja. Zizoskin pitää itsensä kartalla niin sanotuista trendaavista puheenaiheista ja vilkkaimmin tehdyistä asiahauista netissä. Hänen vaikuttajaviestinsä sisältävät tarttumakohtia juuri näihin vahvasti nouseviin ilmiöihin ja aiheisiin.

Zizos muistuttaa, että Yhdysvalloissa toimitusten kellot tikittävät yhä kiivaammin. Yhden uutisen elinaika verkossa tai ruudussa on kenties vain 15 minuuttia.

Presidentti Trump on myös pakottanut toimitusten kellot uuteen aikaan.

"Hän twiittailee myös aamuöisin. Toimitusten pitää olla hereillä joka hetki, jos ne haluavat pärjätä kilpailijoille. Trump on pannut toimitukset koville", Zizos hymähtää.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö