Sosiaalinen media

Ari Karkimo 1.8. 08:23 päivitetty 1.8. 08:34

Nainen huomasi Facebook-tilinsä joutuneen hakkeroiduksi ja pyysi apua – lopputulema ei mairittele somejättiä

Jos Facebook-käyttäjä törmää tiliään koskeviin murheisiin, avun saaminen yhtiöltä on kiven alla, jos sielläkään.

Digital Trends kirjoittaa amerikkalaisnaisesta, josta artikkelissa käytetään nimeä Linda. Tämä huomasi Facebook-tilinsä joutuneen hakkeroiduksi. Tiliin oli liitetty mainostajatili, joka tuuttasi linjoille kiinalaisia kellomainoksia. Tiliin oli liitetty luottokortti, joka todennäköisesti oli varastettu.

Linda onnistui pysäyttämään mainokset, mutta ei saanut mainostiliä ja luottokorttia irrotetuksi omasta FB-tilistään omin voimin. Facebook auttaa, hän uskoi. Uskoitko sinä?

"Facebookin tukipalvelusta vastattiin, etteivät he voi tehdä asialle mitään. Tämä kuulosti silkalta valheelta", Linda kertoo. Hän ei luovuttanut vaan jatkoi yrityksiä, peräti viikkojen ajan. Digital Trendsin näkemistä sähköposteista näkee, että tulokset olivat laihoja.

Joku vastanneista tukihenkilöistä oli sitä mieltä, ettei tunkeutujan luomaa mainostiliä kannata edes yrittää poistaa, koska siitä ei ole mitään harmia. Siis ei, vaikka siihen oli liitetty todennäköisesti varastettu luottokortti. Muutama muu viesteihin vastannut ilmoitti, ettei heillä ole keinoja korjata tilannetta.

Digital Trends on keskustellut asiasta Electronic Frontier Foundation -järjestössä ilmaisunvapauteen liittyvistä kysymyksistä vastaavan Jillian Yorkin kanssa. Hänen mukaansa avun saaminen vaivattomasti Facebookilta edellyttää käytännössä jompaakumpaa kahdesta asiasta: olet joko julkkis tai tunnet jonkun Facebookilta.

Tavalliset käyttäjät sen sijaan juuttuvat helposti rämeikköön. He joutuvat etsimään apua faq-sivuilta ja foorumeilta tai käymään keskusteluja chatbottien kanssa. Oikean asiakaspalvelijan tavoittaminen on usein mahdotonta.

Tilanne on johtanut jopa siihen, että rikolliset ovat haistaneet rahan. He ovat avanneet vilpillisiä FB-puhelinpalveluita, joiden ainoa tarkoitus on rahastaa ongelmien kanssa tuskailevia Facebook-käyttäjiä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö