Televisiosisällöt kasvattavat suosiotaan etenkin naisten keskuudessa, ja niitä katsotaan aiempaa useammin puhelimella tai tietokoneella. Ne ovat myös suomalaiskotien selvästi yleisimmät laitteet. Näin kertoo DNA:n Nepa Insight illa teettämä Digitaaliset elämäntavat -tutkimus.

Netflixin, Viaplayn tai vastaavan suoratoistopalvelun on ostanut kahden viime vuoden aikana yli puolet suomalaisista. Suoratoistopalveluiden käyttö on yleisempää kuin esimerkiksi elokuvien vuokraaminen verkosta, mutta sekin on kasvattanut suosiotaan.

DNA:n laajakaista ja TV-liiketoiminnan johtajan Jarno Haikosen mukaan heidän vuokraamopalvelussaan olevien sisältöjen vuokrausmäärät ovat kaksinkertaistuneet viimeisen vuoden aikana.

Palveluiden suosiolle voi tutkimuksen perusteella povata kasvua. Vastaajista suurin osa piti mahdollisuutta katsella haluamiaan televisiosisältöjä esitysajoista riippumatta tärkeimpänä digitaalisena palveluna.

Ilmaiset sisällöt houkuttavat suomalaisia eniten, sillä suosituimmat tv- ja videosovellukset ovat vastaajien keskuudessa Youtube ja Yle Areena. Tilatuin maksullinen palvelu on Netflix. Naiset kokevat tv-sisältöjen parissa käyttämänsä ajan kasvaneen eniten, miehillä puolestaan eniten on lisääntynyt nettivideoiden katselu.

Uusista digitaalisista palveluista ovat tutkimuksen mukaan innostuneita erityisesti 16–24-vuotiaat. Toisaalta yli puolet tähän ikäryhmään kuuluvista vastaajista kokee, että heidän on vaikea irrottautua puhelimiensa ääreltä. Yli kolmannes samasta ikäryhmästä uskoo, että he tapaisivat useammin ystäviään, jos sosiaalista mediaa ei olisi. Tämän vuoksi ikäryhmässä toivotaankin enemmän sellaisia digitaalisia palveluita, joiden äärellä voi viettää aikaa yhdessä perheen ja ystävien kanssa.

DNA:n teettämässä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksessa haastateltiin keväällä yli tuhatta 16—74-vuotiasta suomalaista.