Cannes Lions

Kati Haapakoski 9.7.2017 11:30

Naisten asema ja urakehitys nousevat markkinoinnin trendiksi – Cannes näytti suuntaa

Pekka Mustonen
Snapchat oli näyttävästi mukana Cannes Lionsissa tänä vuonna. Sen logo loisti muun muassa festivaalipalatsin edustalla.

Cannes Lions ennustaa tulevat markkinointitrendit. Festivaali houkutteli kilpailun 24 sarjaan kaikkiaan 42 000 kilpailutyötä, 
joiden joukosta palkittiin satoja.

Luovuuden festivaaliksi nimetty Cannes Lions houkutteli juhannusviikolla satakunta markkinoinnin parissa työskentelevää suomalaista Ranskaan. Kaikkiaan tapahtumaan osallistui noin 15 000 markkinoinnin ammattilaista yli sadasta maasta.

Cannes Lions on yleensä ennakoinut tulevia trendejä markkinoinnissa. Tänä vuonna keskeisinä teemoina korostuivat merkityksellisyyden korostaminen yritysten toiminnassa, naisten asema ja urakehitys, Kiinan nousu markkinoinnissa ja tekoäly sekä robotiikka.

Suomesta Grand Prixin voitti Ålands­banken ruotsalaisen toimiston RBK:n kanssa ja pronssileijonan Hasan & Partners ja Valio Gefilus-mainoksellaan.

Valion markkinointijohtajan Hanna Hiekkamiehen mukaan Cannesissa hyvää on, että kerralla näkee kokoelman maailman parasta mainontaa ja aistii markkinoinnin kuumimmat trendit.

"Tänä vuonna musiikin rooli brändin rakentamisessa nousi vahvasti esille. Musiikista puhutiin termillä sound design sekä näytettiin, miten tuotteen emotionaalisuutta ja brändin persoonaa rakennetaan musiikin voimalla", Hiekkamies kertoo.

Hänen arvionsa mukaan aiemmin visuaa­lisuuden taustalle jäänyt musiikki ottaa suuremman roolin brändin rakentamisessa ja viestin kohdentamisessa tietyille kohderyhmille, tietyissä tilanteissa ja mielialassa.

”Cannesin parasta antia ovat olleet huippuammattilaisten puheenvuorot eri areenoilla, mutta tänä vuonna minusta tuntui, että esitykset olivat hyvää keskitasoa ja varsinaiset huiput puuttuivat. Tuntui, että oli panostettu määrään laadun sijasta. Liian paljon tapahtui liian monella areenalla”, Hiekkamies toteaa.

SOK:n markkinointijohtaja Lauri Toivonen kävi Cannesissa kolmatta kertaa.

”Suomessa on liian vähän kunnianhimoa olla maailman parhaita. Jos et käy MM-kisoissa, et tiedä, missä kärki menee”, Toivonen toteaa.

CANNES LIONS

Markkinointialan suurin vuosittainen tapahtuma.

Satoja puheenvuoroja markkinoinnista.

Valitaan parhaat mainokset 24 eri sarjassa.

Perustettu vuonna 1953.

Järjestetään Ranskan Cannesissa.

Toivosen mukaan globaalin markkinoinnin keskustelu ei ole enää teknologiavetoista. Enemmän keskustellaan siitä, millaisilla prosesseilla syntyy parasta sisältöä. Myös yhteisöllisyyden ja avoimien alustojen merkitys on kasvanut.

”Keskeistä on se, miten järjestäydyt. On muutettava johtamista, ei niinkään työkaluja. Isot pelurit ovat ymmärtäneet, että teknologia yksin ei tee mitään. Johtamiselta vaaditaan paljon”, Toivonen toteaa.

Yritystoiminnan merkityksellisyyden merkitys on Toivosen mukaan selvästi kasvanut: Useat yritykset kysyvät, miksi
olemme olemassa. Se on perusasioihin palaamista.

"Merkityksellisyys ja naisten aseman korostaminen tuli esiin kaikessa. Ne ovat herkkiä asioita, ja niissä voi mennä yli. Yritykset eivät voi tekemällä tehdä merkityksiä, vaan niiden tulee nousta arvoista. Muuten lopputulos on vaivaannuttava."

Leijonan voittaminen ei Toivosen mielestä ole itseisarvo. Markkinoinnin tason parantaminen sen sijaan on.

"Mieluummin viisi työtä vuosittain shortlistalla kuin yksi leijonan voittanut työ joka viides vuosi", Toivonen sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö