Monikansallisen Procter & Gamble n omistama suuhygieniatuotteiden tuotemerkki Oral-B on Suomen arvostetuin brändi hammasharjojen ja -tahnojen kategoriassa.

Tieto ilmenee Brändien arvostus 2018 -tutkimuksesta. Kyseessä on Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonnan perjantaina 5. lokakuuta julkistama tutkimus, joka selvitti 541 brändin arvostuksen suomalaisten keskuudessa.

Toiseksi arvostetuin brändi hammastuotteiden kategoriassa on Pepsodent, joka taas on toisen monikansallisen brändijätin Unilever in omistuksessa. Kolmanneksi listalla nousee Sensodyne, jonka takana on kansainvälinen lääketeollisuudessa toimiva pörssiyhtiö GlaxoSmithKline.

Näiden lisäksi tutkimuksessa olivat mukana myös Jordan, Elmex, Colgate ja Oxygenol.

Näin tutkimme:

Markkinointi & Mainonta -lehden Taloustutkimus Oy:n ja Brändien arvostus 2018 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 541 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.T

Vastaava tutkimus on tehty vuodsta 1997 lähtien. Tämänvuotiset tulokset eivät ole kuitenkaan vertailukelpoisia aiempiin, koska tutkimustapa uudistettiin. Kaikkiaan tutkimuksessa oli mukana 541 brändiä.

Tutkitut brändit valittiin esitutkimuksessa maaliskuussa 2018. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 64 tuoteryhmässä.

Esitutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen valtakunnallisessa nettipaneelissa. Kussakin tuoteryhmässä vastaajia oli noin 500, siten että yksi vastaaja kertoi tuntemansa brändit 9–10 tuoteryhmässä.

Esitutkimuksessa brändin tuli pääsääntöisesti saavuttaa viiden prosentin tunnettuus päästäkseen tutkimukseen mukaan. Varsinainen tutkimus toteutettiin ensi kertaa nettikyselynä. Osa vastaajista värvättiin huhti–toukokuussa 2018 Taloustutkimuksen valtakunnallisten kuluttajatutkimusten yhteydessä ja osa oli Taloustutkimuksen nettipaneelin jäseniä.

Tutkimuksen kohderyhmä oli 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimukseen vastasi noin 6 900 henkilöä ja se toteutettiin kesäkuussa 2018.