Peräti 81 prosenttia verkkokaupan jätti Amazonilla mainostavista yrityksistä aikoo lisätä mainostustaan alustalla tänä vuonna. Asia käy ilmi Marketing Landin digimainostajille tekemästä kyselytutkimuksesta.

Tutkimuksen tulokset ovat linjassa vuotta aiemmin tehdyn tutkimuksen kanssa. Amazonin mainosliiketoiminta kasvoi viime vuonna 40 prosenttia, runsaaseen 14 miljardiin dollariin.

Se on silti vielä pieni luku verrattuna vaikkapa Googlen 135 miljardiin dollariin, joskin Googlen kasvu on jo hidastunut.

Yli puolet kasvusta tulee vanhoilta mainostajilta, jotka lisäävät omaa osuuttaan. Kasvusta 31 prosenttia tulee mainostajilta, jotka siirtyvät perinteisiltä alustoilta digitaalisille mainosalustoille.

Kasvulle on vielä paljonkin potentiaalia, sillä enemmistö Amazonin alustalla mainostavista toimijoista kohdentaa alle neljänneksen mainosbudjetistaan Amazonille.

Alun perin kirjakauppana aloittanut Amazon on laajentunut monialaiseksi toimijaksi, jonka myyntivalikoima ulottuu nykyisin kirjoista koruihin ja levyistä peleihin.

Kyselytutkimukseen vastanneista mainostajista 16 prosenttia ei myy omia tuotteitaan Amazonin kautta, mutta tekee display- ja videokampanjoita Amazonin mainosalustalla.

Ei liene yllätys, että eniten kiinnostaa Amazonin hakuihin liittyvä mainonta. Yhdysvalloissa yli 50 prosenttia ostosten tekijöistä käyttää Amazonia tuotehakuun, -vertailuun sekä informaation lähteenä.

Yhtiön perustaja, toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Jeff Bezos katseleekin tuoreita lukuja varmasti ilolla, sillä juuri mainosbisnes on nostanut Googlen ja Facebookin digimaailman valtiaiksi.

Amazon pyrkii tähän mukaan ja yrityksellä näyttää olevan oivat edellytykset nousta haastamaan digimainonnan duopolina tunnettua kaksikkoa tulevaisuudessa tosissaan.