Ison-Britannian mainontaa säätelevä toimija Advertising Standards Authority (ASA) haluaa poistaa sukupuolistereotypiat ja vanhentuneet sukupuoliroolit mainonnasta. ASA:n mukaan vanhanaikainen ja ennakkoluuloinen sukupuoleen liittyvä esittäminen on haitallista niin yhteiskunnalle kuin yksilöille.

Suomessa Mainonnan eettinen neuvosto ottaa kantaa muun muassa seksismiin mainonnassa. Kysyimme markkinointiviestinnän konkareilta, löytyykö suomalaisesta mainonnasta vielä sukupuolistereotypioita.

Toimitusjohtaja Tarja Virmala Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry

"Kyllä, stereotypiat näkyvät mainonnassa samalla tavalla kuin muutenkin yhteiskunnassa. Niistä päästään eroon puuttumalla ja asenteita muokkaamalla. Puuttua voi pyytämällä lausuntoa Mainonnan eettiseltä neuvostolta. Se antaa lausuntoja siitä, onko mainonta hyvän tavan mukaista ja tarkastelee sitä Kauppakamarin kansainvälisiin markkinointisääntöihin peilaten. Asenteet ja arvomaailma muuttuvat pikkuhiljaa, jos yhteiskunta kehittyy tasa-arvoisemmaksi."

Toimitusjohtaja Jaakko Rantala SEK

"Mielestäni sukupuolistereotypiat näkyvät suomalaisessa mainonnassa entistä vähemmän. Toivotaan, että ilmapiiri kehittyy nykyistäkin tasa-arvoisemmaksi ja suvaitsevammaksi, mikä tulee vähentämään naisten ja miesten eriarvoista esittämistä mainonnassa."

Toimitusjohtaja Tuula Kallio Dagmar

"Suurimmat stereotypiat taitavat liittyä siihen, miten naiset esitetään mainonnassa. Hyvänä mittarina toimii Kalevala Koru n 80-vuotismainos Kesyttämätöntä kauneutta, josta tuli huippusuosittu netissä juuri siksi, että se rikkoi käsityksiä siitä, millainen on kaunis nainen. Sukupuoleen liittyvät stereotypiat eivät ole ainoita – suomalaisista talouksista on yli miljoona sinkkutalouksia. Miten ne näkyvät mainoksissa? Minusta heikosti. Stereotypioista pääsee eroon, kun mainonnan lähtökohtana on ymmärrys motiiveista, jotka ovat erilaisia eri ihmisillä. Älä tyydy myöskään yhteen geneeriseen versioon, vaan hyödynnä dataa ja varioi sekä sisältöä että kohdentamista datan pohjalta. Ne sisällöt, jotka resonoivat ihmisissä, menevät stereotypioita syvemmälle."

Toimitusjohtaja Eka Ruola Hasan & Partners

"Kyllä näitä näkyy, valitettavasti. Mutta harva riman korkealle laittava brändi tai toimisto tähän lankeaa, ellei kyseessä ole sitten tarinaan liittyvä aihetta parodioiva näkökulma. Kyllä tämä lankeaa Mainonnan eettisen neuvoston alueelle. Tosin olisi parempaa perustaa Mainonnan eeppinen neuvosto, jonka isona tehtävänä olisi kitkeä kaikki huono mainonta samalla kuin nämäkin hudit."