Digitalisaatio

M&M 27.12.2015 09:55 päivitetty 4.2.2016 09:38

Nämä kuusi trendiä jylläävät vuonna 2016

Colourbox

Ensi vuonna yhä useammat kuluttajat maksavat kaupassa mobiililaitteillaan, arvioi tutkimusyhtiö eMarketer.

Ensi vuonna otetaan mittavia digiloikkia niin mobiilimaksamisessa kuin viestisovelluksissa, arvioi eMarketer.

Markkinatutkimusyhtiö on listannut kuusi trendiä, jotka voimistuvat vuonna 2016.

Kuluttajien ääni vahvistuu

Älypuhelinten käyttö lisää kuluttajien ja yritysten välistä kanssakäymistä. Puhehaku yleistyy, ja kuluttajat käyttävät entistä enemmän älylaitteista löytyviä henkilökohtaisia assistentteja, kuten Applen Siriä. Nämä neuvojat muuttuvat entistä älykkäämmiksi ja levittäytyvät entistä laajemmin eri laitteisiin.

Emarketerin mukaan markkinoijien täytyy varautua digisisältöjen sovittamiseen puhe-etsimiseen ja huolehtia siitä, että henkilökohtaisten neuvojien on mahdollista löytää tarvitsemansa tiedot yrityksistä.

Markkinoijat liittyvät keskusteluun mobiilisovelluksissa

Facebookin omistamat WhatsApp ja Facebook Messenger ovat molemmat saavuttamassa ensi vuonna miljardin kuukausittaisen käyttäjän rajan kansainvälisesti.

Tämän vuoksi onkin luontevaa, että Facebook satsaa molempin brändien palveluihin ja mainontamahdollisuuksiiin ensi vuonna. Emarketer ennakoi, että Facebookin tulevat mainosratkaisut eivät ole perinteisimmästä päästä.

Mobiilimaksaminen kasvaa

Mobiililompakko muuttuu älypuhelinten perusominaisuudeksi ja yhä useammat jälleenmyyjät hyväksyvät mobiilimaksuja Apple Paylta, Android Paylta, Samsung Paylta ja muita mobiilimaksupalveluilta.

Markkinoijien on silti huomattava, että kuluttajia pitää houkutella uusiin maksutapoihin erilaisilla tarjouksilla, kupongeilla ja palkinnoilla, sillä muutoin vanhanaikaiset maksutavat voivat vetää puoleensa pelkästä tottumuksesta.

Mobiiliostaminen yleistyy

Emarketer arvioi, että ainoastaan 1,6 prosenttia kaikesta myynnistä Yhdysvalloissa oli seurausta mobiiliostoista. Tässä tapahtuu kuitenkin suuri loikka ensi vuonna.

Tietä viitoittavat suuret digiyhtiöt Apple, Google, Microsoft, Facebook ja Amazon, jotka ponnistelevat yksinkertaistaakseen mobiiliostamista.

Henkilökohtaisten tietojen pyynnöt lisääntyvät

Kuluttajat ovat olleet huolissaan tietosuojastaan, kun henkilökohtaisia tietoja pyydetään yhä useampien palveluiden käyttöön.

Vuosi 2016 tullaan muistamaan siitä, että nuoremmat sukupolvet, milleniaalit ja 2000-luvulla syntyneet taipuvat tietojen luovuttamiseen markkinoijille ja julkaisijoille. He eivät ehkä iloitse siitä, mutta kokevat toisiinsa kytkeyvät palvelut niin tärkeiksi, etteivät ole valmiita luopumaan niistä.

Facebook keskittyy mobiiliin

Facebook sai kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä 78 prosenttia mainostuloistaan mobiilista. Yhtiön mainostulot olivat 4,3 miljardia dollaria. Siksi onkin syytä kiinnittää huomiota siihen, että 727 miljooonaa Facebook-käyttäjää käytti some-palvelua ainoastaan mobiililla. Yhteensä käyttäjiä on 1,55 miljardia.

Emarketer ennakoikin, että Facebook satsaa yhä tiukemmin mobiiliin ensi vuonna.