Vastaväittäjä

Maarit Alkula 21.4. 12:00

Nanson toimitusjohtaja Antti Rönkkö: "Suomessa nimenomaan suomalainen käyttömuoti on alkanut kiinnostaa yhä enemmän"

Kimmo Haapala
Nanson toimitusjohtaja Antti Rönkkö, 44, on työskennellyt Nansolla viisi vuotta. Sitä ennen hän työskenteli Nokialla ja konsulttina. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri.

Nanson toimitusjohtaja Antti Rönkkö vastasi M&M:n esittämiin väitteisiin vastuullisuudesta ja Nanson brändistä.

Väite 1 Nanso on suomalaisten naisten vaate. On erittäin vaikea tehdä siitä vientituote.

Kyllä ja ei. Nanso tosiaan on suomalaisten naisten vaate, jopa ikoninen suosikkivaate. Brändillä on Suomessa huikea tunnettuus. Uskon, että meillä on kaikki eväät tehdä Nansosta myös vientituote. Suomalaisella designilla ja elämäntavalla on nostetta erityisesti Aasiassa, mutta Suomen ulkopuolella Nanso-brändiltä vielä puuttuu spontaani tunnettuus, ja sen rakentaminen uusilla markkinoilla veisi paljon aikaa ja rahaa. Seuraavina vuosina keskitymme Nanso-brändin osalta Suomeen, ja tavoitteemme on tuplata myyntimme täällä.

Väite 2 Suomalainen muoti on nosteessa, mutta nosteen vaikutus ei ulotu päivittäisvaatteisiin.

Viennin näkökulmasta on totta, että menestyksekkäiden nuorten suomalaisten suunnittelijoidemme tyyli on enemmänkin kokeellista kuin päivittäismuotia. Kuitenkin Suomessa viime aikoina nimenomaan suomalainen käyttömuoti on alkanut kiinnostaa yhä enemmän.

Väite 3 Nansolla on oma vakiintunut asiakaskuntansa, mutta sen brändi ei kiinnosta uusia nuoria kuluttajaryhmiä.

Väärin. Verkkokaupassamme suurin kuluttajaryhmä ovat 25–34-vuotiaat ja toiseksi suurin 35–44-vuotiaat. Jopa 18–24-vuotiaita on ostajistamme vähän alle 10 prosenttia. Monilla on Nansosta vanha mielikuva, joka ei pidä paikkaansa. Olemme modernisoineet brändiämme ja mallistoamme. Uudentyyppiset ja selkeälinjaiset tuotteet ovat verkkokaupassa purreet todella hyvin nuoriin kuluttajaryhmiin.

Väite 4 Tuotannon lopettaminen Suomessa oli virhe, sillä vastuullisuuden ja kotimaisuuden merkitys on kasvanut. Kuluttajat olisivat valmiita maksamaan kotimaisuudesta.

Se ei ollut virhe. Päätös oli henkilöstön kannalta ikävä, mutta yritykselle ainoa oikea. Tekemillämme isoilla toimintamallin muutoksilla saimme joustavuutta niin, että voimme tehdä tuotteita sen mukaan, mitä kuluttajat haluavat. Voi olla, että osa kuluttajista on valmis maksamaan, mutta väitän, että suurin osa heistä ei ole valmiita maksamaan kotimaisuudesta ainakaan isoa hintaeroa. Kuluttajille on tärkeintä, että tuote on haluttava. Sitä paitsi muukin kuin suomalainen tuotanto voi olla yhtä vastuullista. Tuotannon siirtäminen ulkomaille vähensi Suomeen jäävää osuutta tuotteidemme hinnasta melko vähän, runsaasta 90 prosentista runsaaseen 80 prosenttiin.

Väite 5 Ekologisuus ja vastuullisuus ovat liian suuria kysymyksiä vaateteollisuuden ratkaistaviksi.

Osittain totta lyhyellä aikavälillä. Ratkaisu ei ole vain vaateteollisuuden asia vaan myös kuluttajien. Aukottomasti parasta materiaalia ei ole olemassa, joten isoin ympäristöteko tällä hetkellä on ostaa hyvälaatuisia vaatteita harkiten, huoltaa niitä hyvin ja käyttää niitä pitkään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö