Fox Networks Group Oy lanseeraa tv-kanava FOX in rinnalle uuden, mainosrahoitteisen National Geographic -kanavan.

Suomessa aiemmin maksukanavana toiminut National Geographic aloittaa ilmaislähetykset 1. maaliskuuta.

Fox Networksin mukaan luontoon, tieteeseen ja tutkimukseen keskittyvä uusi kanava on aloittaessaan maailman toinen vapaasti katsottava National Geographic -kanava ja Euroopassa ensimmäinen laatuaan.

"National Geographic on brändinä tunnettu ja luotettava. Maailmanlaajuinen brändiuudistus tulee nostamaan kanavan laatumielikuvaa entisestään. Kanava tarjoaa myös erinomaisen ympäristön mainostajille, jotka haluavat viestinsä läpi laatusisällön parissa", Fox Networksin maajohtaja Pia Kuhakoski arvioi tiedotteessa.

National Geographic -kanava kuuluu National Geographic Partners LLC -yhteisyritykseen, jonka pääomistaja on 21st Century Fox. Yrityksen tuotosta 27 prosenttia palautetaan vuosittain National Geographic Societyn tukemaan luonnonsuojelun ja -tieteen tutkimustyöhön. Viime vuonna summa oli 1,1 miljardia dollaria.

Kaikkiaan National Geographic näkyy 169 maassa ja tavoittaa 433 miljoonaa kotitaloutta.