>> Hakukonemarkkinointiin erikoistuneen Get it Rightin Markus Varsikko esittelee yrityksensä tekemän nettikyselyn tuloksia tyytyväisenä.

- Yli 50 prosenttia vastaajista tekee hakukonemainontansa vielä itse, Varsikko kertoo.

Luku on hyvä, sillä Varsikon mukaan koko tämä ryhmä kuuluu Get It Rightin potentiaalisiin asiakkaisiin. Hakukonemainonta ei nimittäin ole ensinkään niin helppoa kuin miltä se vaikuttaa. Esimerkiksi oikeat hakutermit eivät välttämättä ole niitä ilmeisimpiä.

- Yrityksen pitää keskittyä niihin termeihin, jotka oikeasti tuovat liiketoimintaa, Varsikko tiivistää.

Oikea sana kokeilemalla

Esimerkkinä tyypillisestä virheestä Varsikko kertoo pankkien mielellään käyttämästä lainalaskuri-hakusanasta.

- Yksikään tällä termillä tullut vierailija ei kuitenkaan tehnyt hakemusta, hän jatkaa.

Oikeat termit löytyvät kokeilemalla ja omien sivujen liikenteen tarkalla seurannalla.

Klikkikusetus löytyy

Liikenteen seurantaa tarvitaan myös muiden mahdollisten ongelmien havaitsemiseksi.

- Esimerkiksi click fraud tai toimimattomat linkit on mahdollista paikantaa, Varsikko sanoo.

Click fraud viittaa esimerkiksi tilanteeseen, jossa yrityksen mainosta klikataan vain siksi, että mainoksen näyttäneen verkkosivuston ylläpitäjä saisi rahaa.

- Tämä näkyy esimerkiksi niin, että joltakin kiinalaiselta sivulta tulee paljon kävijöitä, jotka poistuvat heti.

Asiaan voi reagoida estämällä mainosnäytöt kyseisellä sivustolla tai poistamalla esimerkiksi Googlen sisältöverkoston kokonaan kampanjasta. Sisältöverkostosta tekee ongelmallisen myös se, että se sisältää myös pelkästään mainosten näyttämistä ja kierrättämistä varten tehtyjä niin sanottuja spämmisivuja.

Netti on näyteikkuna

Get It Rightin kyselyn tulokset antavat hieman kaksijakoisen kuvan suomalaisyritysten netin käytöstä. Ensinnäkin 48 prosenttia vastaajista ilmoitti hyödyntävänsä hakusanamainontaa ja peräti 35 prosenttia hakukoneoptimointia. Vastaajia oli tosin vain 167, joten aineistossa varmasti painottuvat aktiiviset nettimarkkinoijat.

Toisaalta edelläkävijämielikuvaa rapauttaa se, että 72 prosenttia vastaajista piti yrityksen internetsivuja sähköisenä näyteikkunana ja vain 32 prosenttia myyntikanavana. 72 prosenttia seurasi hakukonemarkkinointiaan vierailijoiden määrän kautta ja vain 22 syntyneen myynnin määrää.

- Ja yli 50 prosenttia ei tosiaan ole vielä huomannut, että hakukonemainonta kuuluu yrityksen ydintoimintaan, Varsikko virnistää.

Hakukoneammuntaa

Miten edustamasi yritys on järjestänyt hakukonemarkkinoinnin käytännössä?

Oman organisaation voimin

51,9 %

Mediatoimiston kanssa

23,6 %

Mainostoimiston kanssa

7,6 %

Hakukonemarkkinointiin erikoistuneen yrityksen kanssa

35,9 %

Googlen kanssa

21,7 %

Hyödyntääkö edustamasi yritys internetin hakukoneita markkinoinnissa?

Kyllä, hakusanamainontaa

47,9 %

Kyllä, hakukoneoptimointia

35,2 %

Ei hyödynnä

36,4 %

Kyllä, jotenkin muuten

4,2 %

Miten seuraatte hakukonemarkkinoinnin tuloksia?

Klikkausten määrää

55,1 %

Vierailijoiden määrää

72,9 %

Avainsanojen toimivuutta

57,9 %

Yhteydenottojen/yhteydenottopyyntöjen määrää

52,3 %

Syntyneen myynnin määrää

22,4 %

Emme seuraa lainkaan

7,5 %

Kyllä, muulla tavalla

1,9 %

n=167

Lähde: Get It Right / Digium-internetkysely