22.3.2002 08:24 päivitetty 4.2.2016 11:36

Nelonen uudistuu

Nelosen ulkoasu menee uusiksi ruutuelementtejä, lomakkeita ja logoa myöten.

Nelosen ulkoasu-uudistus kertoo ennen kaikkea markkinatilanteesta. Tv-mainonnalla menee kehnosti ja SanomaWSOYn toimitusjohtajan Hannu Syrjäsen mukaan Nelosen pitäisi kivuta tänä vuonna plussalle.

Muutosta vauhditti siirtyminen Tehtaankadulle. Paperitavara menee lähiaikoina joka tapauksessa uusiksi.

Ilmeen vaihto ei ole yhtä dramaattinen kuin naapurikanavan kauneusleikkaus. MTV3 halusi viestittää mainostajille olevansa uudistumiskykyinen, entistä nuorekkaampi media. Nelonen pyrkii vahvistamaan brandiaan.

— Meidän kanavailmeemme oli yhdistelmä useista palasista, jotka eivät oikein sovi yhteen, sanoo markkinointipäällikkö Pia Kalsta. Useat kanavan elementit ovat peräisin eri ajoilta.

Kahden prosentin tavoite

Neloselle riittää, jos se tavoittaa riittävän suuren osan rohkeista edelläkävijöistä. Tänä vuonna tavoitteena on nostaa kaupallista katsojaosuutta 10–44-vuotiaissa parilla prosenttiyksiköllä 30 prosenttiin.

Maikkarille jäisi hiukan yli kaksi kolmasosaa kohderyhmästä. Neloselle koko ei ole itseisarvo.

— Emme aio kasvaa yhtä suureksi kuin MTV3. Mielikuvatasolla pyrimme vahvistamaan muun muassa edelläkävijyyteen, rohkeuteen ja hauskuuteen liittyviä brandiominaisuuksia, sanoo Kalsta.

Alkuvuosina Nelosen ohjelmisto kompasteli ja katsojat pitivät sitä pikemminkin halpahintaisena ja ärsyttävänä. Nyt kohderyhmä, edelläkävijät suhtautuvat kanavaan ainakin Nelosen omien tutkimusten mukaan selvästi myönteisemmin. Silti monet vakikatsojat aloittavat tv-illan Maikkarin puolelta. MTV3:n valttikorttina on top of mind -listan ehdoton ykkössija.

Kymmenen värin paletti

Nelosen uudistuksen suunnittelee Hasan & Partners ja kanavatunnukset kuvaa Woodpecker. Logo yksinkertaistuu, ja kahden värin tilalle tulee 10 värin paletilla, jossa sininen on pääväri. Myös ohjelmamenut, trailereiden loput ja kanavatunnukset muuttuvat. Kanavan slogan ja brandilupaus on edelleen ”jotain ihan muuta”.

— Katsojat ovat tottuneet siihen, että katkotunnisteet muuttuvat säännöllisesti. He jopa kyselevät, milloin tunnukset taas muuttuvat, sanoo Kalsta.

Uutta ilme alkaa näkyä ruudussa 27. maaliskuuta. Ehostuminen tapahtuu vaiheittain.

— Haluamme, että katsojat havahtuvat itse muutokseen. Se lisää raikkauden tuntua, sanoo Kalsta.

Ilkka Jauhiainen

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö