Neste ja Suomen Yrittäjät ovat käynnistäneet yhteisen kampanjan ratkoakseen ristiriitaista ongelmaa: monella ei ole työtä, mutta toisaalta moni yrittäjä ei löydä työntekijää.

Maailman pisin työpaikkailmoitus -kampanja on tuonut työpaikkailmoitukset Neste-huoltoasemille Suomen pisimmän tien varrelle talven vilkkaimpaan liikennöintiaikaan nyt meneillään olevalla Etelä-Suomen hiihtolomaviikolla 8.

Kampanjan ideana on tuoda pienyrittäjien työpaikkailmoitukset sinne, missä ihmiset liikkuvat. Nelostie halkoo Suomea aivan etelästä pohjoiseen Lappiin, ja sen varrella Neste-asemayrittäjät haluavat auttaa työn hakijoita ja tarjoajia kohtaamaan toisensa.

Neste-yrittäjät Nelostien varrella antoivat asemansa paikallisten yrittäjien käyttöön, jotta työ voisi löytää tekijänsä yllättävästäkin paikasta. Kampanja näkyy valikoiduilla asemilla Nelostien varrella, ja tankkaaja saattaakin hieraista silmiään, kun siinä missä vielä viime viikolla saattoi olla mainos kahvista ja pullasta, voikin seistä ilmoitus paikallisesta automekaanikon pestistä.

Kampanja on tehty yhdessä viestintätoimisto Milttonin kanssa.

Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön markkinointipäällikkö Tytti Stranding kertoo M&M:lle, että mukana olevat Nesteen kauppiaat ovat ottaneet kampanjan hyvin vastaan, koska jokainen heistä toimii yrittäjänä omalla liikepaikallaan.

”Kohtaanto-ongelma koskettaa myös heistä todella montaa, joten haasteen esiin nostaminen on tärkeää”, Stranding sanoo.

Kampanja on hänen mukaansa tehty hyvin kustannustehokkaalla budjetilla.

”Uskoimme enemmän ideaan kuin suureen budjettiin”, Stranding sanoo.

Neste ja Suomen Yrittäjät tempaisevat Nelostien varrella Lapissa Inarin ja Rovaniemen Nesteillä, Pohjois-Pohjanmaalla Oulussa, Keski-Suomessa Jyväskylässä ja Päijät-Hämeessä Lahdessa.

Esimerkiksi Lapissa Inarin Polkutien ja Rovaniemen Erottajan Neste-asemilla haetaan jalkinemyyjää Kemin Kenkä-Keskukselle ja ravintolatyöntekijää Pub Rastigaisaan Utsjoelle, ja Lahdessa Taukotuulen Neste-asemalla haetaan työterveyshoitajia Vääksyn Lääkärikeskukseen.

"On mukava olla mukana näin huoltamoyrittäjänä. Neste-asemat ovat reissaajien ja paikallisten luonnollisia kohtaamispisteitä", sanoo Lahden Neste Taukotuulen yrittäjä Tero Voutilainen tiedotteessa.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertoo, että kampanjalla halutaan halutaan muistuttaa ihmisiä vallitsevasta tilanteesta.

"Kampanjalla tuomme esille Suomea vaivaavan kohtaanto-ongelman. Monella suomalaisella ei ole töitä ja moni yrittäjä ei löydä työntekijää. Siksi halusimme puhutella koko maata valtatie nelosen varrella", Pentikäinen sanoo.