Neste avaa täysin automatisoidun Easy Deli -kaupan Helsingin Ratakadulle. Kaupassa hyödynnetään suomalaisen Nordic ID:n RFID-teknologiaa.

Nordic ID:n radiotaajuuksiin perustuvassa palveluratkaisussa kaupan jokaiseen tuotteeseen liimataan RFID-tunniste eli tägi, jotka skannataan RFID-lukijalla. Teknologia mahdollistaa yksittäisen tuotteen lukemisen ilman näköyhteyttä, jolloin voidaan skannata suuria määriä tuotteita muutamassa sekunnissa.

”Lukija lähettää radiosignaaleja RFID-tunnisteeseen, joka vastaa signaaliin identifioimalla itsensä”, kertoo Nordic ID:n toimitusjohtaja Juuso Lehmuskoski.

Jos Easy Deliin mielii ostoksille, on kuluttajan ensin ladattava Nesteen mobiilisovellus. Sovelluksen avulla asiakas tunnistautuu ja pääsee sisälle liiketilaan. Kaupassa asiakas voi kerätä tuotteet suoraan esimerkiksi omaan kangaskassiin.

Kun halutut tuotteet on kerätty, asiakas siirtyy eteenpäin itsepalvelukassalle, jossa RFID-lukijat tunnistavat tuotteissa olevat tunnisteet suoraan kauppakassista. Sen jälkeen maksu suoritetaan kortti- tai lähimaksuna. Kun maksu on suoritettu onnistuneesti, asiakas pääsee poistumaan liiketilasta nappia painamalla.

RFID-teknologian avulla ostotapahtuma on keskimäärin yli viisitoista kertaa nopeampi kuin perinteisellä viivakooditeknologiaan pohjautuvalla itsepalvelukassalla.

Säästöjä ajassa ja ruokahävikissä

Nesteen automatisoiduista palveluista vastaavan johtajan Jukka Peltoniemen mukaan idea Easy Deli -kaupasta lähti ajatuksesta hyödyntää laajaa asemaverkostoa tarjoamalla asiakkaille palveluita, jotka vapauttaisivat nopeudellaan aikaa muuhun.

Lisäksi ratkaisun pohjalla on vastuullisuus, joka on huomioitu esimerkiksi rakentamisessa. Easy Deli on ratkaisuiltaan modulaarinen eli se ei vaadi mittavia ja kuormittavia pohjatöitä. Tarvittaessa se voidaan helposti myös siirtää.

”Isona kantavana voimana koko Nesteellä on meidän vastuullisuus. Easy Deli -konseptissa kaikki on mietitty vastuullisuuden kannalta. Myös ruokahävikki on hyvä esimerkki”, Peltoniemi kertoo.

Hävikin vähentäminen perustuu kaupan inventaarion tarkkaan seurantaan: RFID-teknologian avulla pystytään tarkkailemaan myös tuotteiden parasta ennen -päiväyksiä ja myymälässä voidaan pitää pienempää varastoa.

”Niin sanottua puskurivarastoa ei tarvita, kun pystytään reagoimaan nopeammin tuotteiden vähenemiseen ja tekemään täydennyksiä parasta ennen -merkintöjä seuraamalla. Tästä tulee merkittäviä säästöjä myös hävikin kannalta”, Nordic ID:n Lehmuskoski selventää.

Hävikin vähentämisen lisäksi RFID-teknologia mahdollistaa säästöt myös henkilöstökustannuksissa, sillä Easy Delissä ei työskentele laisinkaan henkilökuntaa.

Kuluttajakäyttäytymisen muutos luo potentiaalia

RFID-teknologia on aikaisemmin lyönyt läpi erityisesti vaate- ja muotiteollisuudessa, jossa se on Lehmuskosken mukaan jo alan standardi. Nordic ID:n asiakaslistalta löytyykin useita kansainvälisiä vaate- ja muotialan toimijoita, jotka hyödyntävät teknologiaa esimerkiksi inventaarion seuraamisessa. Tuotteisiin lisätään tunnisteet jo tehtaalla, ja kaupat pystyvät seuraamaan inventaariotilannetta hyvinkin tarkasti.

Vaikka RFID-teknologiaa käytetäänkin tällä hetkellä lähinnä kuluttajalle näkymättömissä prosesseissa, Lehmuskoski näkee Easy Delin kaltaisille ratkaisuille olevan kysyntää. Lehmuskosken mukaan kuluttajat arvostavat yhä enemmän nopeaa ja helposti saavutettavaa asiointia kellon ympäri.

”Nesteen Easy Deli on mahtava keissi siinä mielessä, että RFID-teknologiaa tuodaan nyt kuluttajien käyttöön. Teknologia on ollut yritysten käytössä jo pitkään, mutta me näemme tässä kuluttajakäyttäytymisen kehittymisen kannalta valtavan potentiaalin”, Lehmuskoski summaa.

Nesteen Peltoniemen mukaan kesän aikana avataan myös toinen Easy Deli -kauppa pääkaupunkiseudulle. Lisäksi Easy Deli -kauppoja on tarkoitus pilotoida Latviassa.