Kampanjat

Ville Perttula 25.10. 12:36 päivitetty 25.10. 12:39

Neste haluaa Airbnb-palveluun ympäristöystävällisempää majoittumista – vetoaa yhtiöön omalla Zerobnb-tempauksellaan

Kuvakaappaus

Tempaus on osa Nesteen Journey to Zero -kampanjaa.

Neste kannustaa ihmisiä kestävään matkailuun uuden Zerobnb-sivuston avulla. Kyseessä on siis sivusto, johon kerätään Airbnb:stä Nesteen ympäristöystävälliseksi luokittelemia majoituspaikkoja. Sivustolta löytyy muun muassa Juvalla ja Kouvolassa sijaitsevia mökkejä.

Zerobnb on samalla eräänlainen vetoomus kansainväliselle majoitusjättiläiselle Airbnb:lle: Nesteen tavoitteena on, että Airbnb:n kautta voisi tulevaisuudessa etsiä myös ympäristöystävällisiä majoitusvaihtoehtoja. Tällaista kategoriaa ei palvelussa vielä tällä hetkellä ole.

Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi kertoo M&M:lle, että Airbnb ei ole vielä reagoinut kampanjaan.

"Toivomme, että Airbnb reagoisi tähän. Toiveemme on, että palveluun saadaan oma kategoriansa ympäristöystävällisille majapaikoille ja Zerobnb-palvelua ei enää tarvittaisi."

Nesteen mukaan Zerobnb-sivusto on käytettävissä ainoastaan siihen asti, kunnes Airbnb lisää ominaisuuden omaan palveluunsa. Palvelu julkaistiin eilen YK:n kansainvälisenä ilmastonsuojelun päivänä.

Tuomi kertoo, että kampanjalla Neste haluaa herättää keskustelua kulutuksesta ja ihmisten henkilökohtaisista kulutusvalinnoista.

Zerobnb.com on osa Journey to Zero -hanketta, jossa Neste kertoo etsivänsä tapoja ohjata maailmaa kohti fossiilitonta tulevaisuutta.

Aiempia Journey to Zero -toteutuksia ovat muun muassa Vallisaareen Helsinkiin rakennettu, päästötön Nolla-mökki, josta M&M:n kirjoitti elokuussa. Myös Nolla-mökkiä vuokrattiin Airbnb:ssä.

"Kun laitoimme kesällä Nolla-mökin Airbnb-palveluun, huomasimme, että palvelusta puutttui ympäristöystävällisen majoittumisen kategoria. Siitä tämä idea lähti."

"Mainostoimistomme TBWA\Helsinki keksi, että tässä voisi olla hyvä jatko kampanjalle", Tuomi jatkaa.

Zerobnb:n majoitusvaihtoehdot valitaan niiden kestävien ominaisuuksien perusteella. Kohteet voivat kohota listalla lisäämällä tiloihinsa oikeaoppiset kierrätysmahdollisuudet tai kehottamalla vierailijoita välttämään muovijätettä oleskelunsa aikana.

Lähiympäristöstä tulisi Tuomen mukaan löytyä mahdollisimman vastuullisia palveluita, kuten joukkoliikenteen käyttömahdollisuus ja ravintoloita. Ihmiset voivat ilmoittaa omia asuntojaan palveluun Zerobnb:n sivuilla. Sivustoa ylläpitää mainostoimisto.

Tuomi kertoo, että Nesteen Journey to Zero -kampanjaan kuuluvia tempauksia voidaan nähdä lisää vielä tämän vuoden puolella. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa.