Kampanjat

Ville Perttula 8.4. 15:38 päivitetty 8.4. 16:16

Neste istutti Riku Rantalan valheenpaljastustestiin ja vetoaa tulevaan hallitukseen: "Ihaninta olisi, jos tuleva hallitus saisi aikaan mahdollisimman näkyviä tekoja"

Viikonloppuna alkanut ilmastonmuutoskampanja pyörii verkossa hallitusneuvottelujen loppuun saakka.

Neste aloitti lauantaina tulevalle hallitukselle ja yrityspäättäjille suunnatun Totuuden hetki -kampanjan, jolla yhtiö haluaa korostaa ilmastonmuutoskysymysten monimutkaisuutta.

Kampanjan suunnittelusta on vastannut markkinointiviestintäyhtiö Miltton, jonka kanssa Neste on tehnyt Suomen tulevalle hallitukselle tarkoitetun avoimen kirjeen, jossa vaaditaan kunnianhimoisia päästötavoitteita seuraaville neljälle vuodelle.

Muun muassa polttoainetta valmistavan Nesteen mukaan tieliikenteen päästöt on saatava laskuun välittömästi, mikä vaatii sekä olemassa olevien että uusien ratkaisujen kehittämistä monipuolisesti.

"Ihaninta olisi, että tuleva hallitus saisi tulevan neljän vuoden aikaan mahdollisimman näkyviä tekoja. Eli otettaisiin asiasta vastuu eikä siirrettäisi niitä eteenpäin", Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen kertoo M&M:lle.

Hyötyläisen mukaan viikonloppuna alkanut kampanja pyörii verkossa hallitusneuvottelujen loppuun saakka.

"Tuntuu, että ilmastohaaste kysymyksessä tykätään käyttää yksinkertaisia totuuksia tai ratkaisuja ja etsitään hopealuotia, yhtä isoa hienoa ratkaisua, joka muuttaisi kaiken. Halusimme luoda katseen siihen, että kyseessä on tosi monimuotoinen haaste. Siihen tarvitaan paljon isoja ja pieniä ratkaisuja. Helpointa on sanoa, että tehdään tulevaisuudessa sitten jotain."

Kampanjan aloitti mainosvideo, jossa joukko tunnettuja suomalaisia tekee valheenpaljastustestin kameran edessä. Videolla nähdään muun muassa Madventures-seikkailija Riku Rantala, toimittaja ja viestintäyrittäjä Peter Nyman ja työelämäprofessori Pekka Sauri.

"Halusimme kampanjaan mahdollisimman laajan otannan ihmisistä, joilla on jotain sanottavaa asiasta. Tähän lähti mukaan ihmisiä, jotka tuntevat asian omakseen."

Videolla he joutuvat vastaamaan ilmastonmuutokseen liittyviin kysymyksiin. Videon juju on osoittaa, että ongelmaan ei ole helppoja eikä yksinkertaisia vastauksia. Testiin otti osaa myös Nesteen tuore toimitusjohtaja Peter Vanacker.

Nesteen mukaan testissä käytettiin aitoa valheenpaljastinta, ja laitetta käytti siihen koulutettu henkilö.

“Valheenpaljastimeen suostuminen tietenkin jännitti. Siihen asteleva joutuu vastaamaan yksinkertaistaen mahdottomiin kysymyksiin ja näin altistamaan itsensä omille epäilyksille ja muiden arvostelulle. Valheenpaljastustestissä oli kuitenkin koukku: kysytyt kysymykset olivat liian monimutkaisia, jotta niihin vastaamalla voisi läpäistä testiä. Testistä huomasi, että monimutkaisiin kysymyksiin ei voi antaa mustavalkoisia joko–tai-vastauksia”, Vanacker kertoo tiedotteessa.

“Ilmastokeskustelussa ja etenkin politiikassa yritetään usein asettaa äänestäjiä toisiaan vastaan, mikä tekee koko ongelmasta lähestulkoon ratkaisemattoman. Totuus on se, että olemme kaikki ensimmäistä kertaa maailmanhistoriassa samassa veneessä eli pulassa, jos homma ei hoidu. Tämän hallituskauden aikana pitää saada aikaan tuloksia ja selkeitä vähennyksiä. Ei pelkkiä suunnitelmia, ei hyviä aikomuksia, vaan tuloksia”, Riku Rantala sanoo.

Suomalaisten kautta vaikeita vastauksia

Neste kerää kampanjassa myös vastauksia ilmastokysymyksiin sosiaalisen median kautta. Yhtiö haluaa, että suomalaiset haastaisivat asiantuntijoita vastaamaan kysymykseen: "Miten päästöjä saadaan laskettua merkittävästi jo neljässä vuodessa?"

"Uskon, että kampanja rakentaa brändiämme suuntaan, johon liiketoimintamme kehittyy", Hyötyläinen summaa.

Kampanja on jatkoa Nesteen ilmastonmuutoskampanjoinnille. Yhtiö on viime kesänä rakennuttanut Nolla-nimisen mökin Vallisaareen Helsinkiin. Tempauksella haluttiin herättää keskustelua päästöjen pienentämisestä. Koripalloilija Lauri Markkanen antoi kasvonsa Nesteen #Dontchoke -kampanjalle. Kampanjan aikana Markkanen kertoi lopettavansa punaisen lihan syömisen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö