Neste K:n Nainen ratissa -kampanja jatkuu jo toista vuotta. Kampanjan tämän vuoden teemana on rohkaista naisia rattiin. Osana kampanjaa Neste K lupaa mahdollistaa ajokortin tai palauttavat ajotunnit kymmenelle ajamisesta haaveilevalle.

Taustalla on kyselytutkimus, jonka mukaan naiset luopuvat kuskin paikasta miehiä useammin. Tutkimus toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 19.-23.2.2020. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1001 suomalaista.

"Jokainen meistä voi varmasti samaistua siihen vapauden tunteeseen, jonka ratin takana voi tavoittaa. Kaikille se ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, ja ajamattomuus ei aina ole oma valinta. Siksi on erityisen hienoa mahdollistaa paluu ratin taakse naisille, jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet jäämään apukuskin paikalle”, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön markkinointipäällikkö Tytti Stranding.

Kampanjan on suunnitellut Drama Queen. Drama Queenin asiakkuusjohtaja Netta Alaranta sanoo, että kampanjalle on selkeä tarve.

"On ollut yllättävää huomata, kuinka paljon liikennekulttuurissa esiintyy yhä ennakkoluuloja. Kuvittelemme helposti tasa-arvon olevan pitkällä, mutta luutuneet asenteet säilyvät sitkeästi. Yksilöiden kokemukset kytkeytyvät osaksi laajempaa ilmiötä. Kampanjalla olemme pyrkineet tekemään näitä ilmiöitä näkyviksi.”

Naiset jännittävät ajamista miehiä enemmän

Ajokortteja on lähes yhtä paljon miehillä ja naisilla. Silti ajamattomuudessa ja sen syissä näkyy yhä selviä eroja sukupuolten välillä.

Kyselytutkimuksessa naisista 24 prosenttia ilmoitti, ettei aja autoa lainkaan. Miehillä vastaava prosentti on 12. Neljännes autoa ajamattomista naisista ilmoitti ajamattomuuden syyksi sen, että puoliso hoitaa ajamisen. Miehistä näin vastasi vain kaksi prosenttia. 35 prosenttia ajamattomista naisista ei aja lainkaan, koska jännittää ajamista pitkän tauon vuoksi tai ei luota omiin ajotaitoihinsa. Miehistä näin vastasi vain 13 prosenttia. Pelot ja traumat olivat ajamattomuuden syy neljä kertaa useammin naisilla kuin miehillä.

Neste K -liikenneasemien ketjujohtajan Mikko Paukkosen mukaan tasavertaisuus on K-Ryhmälle tärkeä teema ja 2019 lanseerattu Nainen ratissa -kampanja on kasvanut nopeasti yhä merkityksellisemmäksi.

Vuosi sitten naistenpäivänä kampanjassa tutkittiin ja muutettiin nainen ratissa -sanapariin liitettäviä mielikuvia, josta kampanja sai myös nimensä. Äitienpäivänä kiitettiin äitiä, joka on monelle elämän ensimmäinen nainen ratissa ja Tyttöjen päivänä muistutettiin aikuisia olemaan siirtämättä lapsille autoiluun liittyviä stereotypioita.