Osana Nainen ratissa -somekampanjaansa Neste K haluaa tänään tyttöjen päivänä herätellä pohtimaan ennakko-oletuksia ja ammatteihin liittyviä stereotypioita tyttöjen näkökulmasta, sillä tämän päivän tytöt ovat huomisen naisia ratissa.

Neste K:n osana Nainen ratissa -kampanjaansa teettämässä kyselytutkimuksessa suomalaisia aikuisia pyydettiin nimeämään kuvitteellisia, eri ammattiryhmiä edustavia henkilöitä. Kansallisesti edustavaan tutkimukseen vastasi tuhat henkilöä.

Vastaukset jaoteltiin yleisen nimeämiskäytännön perusteella ryhmiin miehet, naiset ja määrittelemätön. Rekka-auton kuljettajan nimesi miehen nimellä 95 prosenttia ja taksiautoilijan 91 prosenttia. Naisten osuudet olivat 3 prosenttia ja 7 prosenttia. Loput nimistä laskettiin neutraaleiksi.

Ammattien sukupuolenmukaista eriytymistä tutkivaa Inkeri Tanhuaa Hankenilta tutkimuksen tulos ei yllätä.

“Monien alojen ammattilaisiin liittyy voimakkaita sukupuolistereotypioita, ja nämä stereotypiat valitettavasti myös vaikuttavat siihen, kuka kyseiseen ammattiin hakeutuu. Meistä jokaisen kannattaisi ainakin yrittää kyseenalaistaa omat stereotypiset ajattelumallimme eri ammateista”, hän sanoo tiedotteessa.

Tanhua muistuttaa myös, että vastuuta stereotypioiden murtamisesta ei voi jättää vain tyttöjen tai ylipäätään lasten ja nuorten harteille, sillä aikuisilla on heihin nähden valta-asema.

Tyttöjen piirroksissa ajavat naiset

Vastapainoksi tutkimukselle Neste K teki myös leikkimielisen videoidun testin, johon osallistui 4–8 vuotiaita tyttöjä. Videolla tytöt piirtävät autoja ja niiden kuljettajia, joiden sukupuolijakauma on varsin toisenlainen kuin aikuisten mielikuvissa. Video julkaistiin tänään tyttöjen päivän kunniaksi.

Kampanjan on toteuttanut Drama Queen, jonka asiakasvastaava Netta Alaranta kertoo M&M:lle kampanjan taustoista. Sekä K-ryhmässä että Nesteellä on kiinnitetty osana vastuullisuustyötä huomiota tasa-arvoon.

”Neste K:t ovat kauppiasvetoisia, ja kolmasosa kauppiaista on naisia. Sama jakauma pätee suomalaisiin yrittäjiin muutenkin”, Alaranta taustoittaa.

”Toimistossa mietimme, onko autoilu viimeinen sovinismin linnake. Monen arkikokemus oli se, että perheissä usein automaattisesti ratin taakse hyppää mies”, Alaranta kertoo.

Vähitellen löytyi missio kääntää nainen ratissa -sanaparin merkitys negatiivisesta positiiviseksi ja voimaannuttavaksi viestiksi. Kampanja alkoi maaliskuussa naistenpäivänä ja jatkuu nyt tyttöjen päivänä.

”Näkökulma on herkullinen ja yhteiskunnallisesti tärkeä. Akateemisestikin on tutkittu, miten ja missä iässä stereotypiat muotoutuvat ja siirtyvät. Asia on tiedostamaton, sillä vanhemmat toivovat voivansa pitää kaikki tiet lapsilleen auki, mutta jotenkin kuitenkin tyttöjä ja poikia kasvatetaan tiettyihin stereotypioihin. Halusimme herätellä aikuisia vastuuseen tästä”, Alaranta sanoo.

Mukana kampanjassa on myös vaikuttajia, muun muassa Valeäiti-blogia pitävä Hanne Kettunen, Puutalobaby-blogin Krista Ahola, Isyyspakkaus-blogin Tommi Koivisto ja Mamma rimpuilee -blogin pitäjä Laura Satamo.

”Mukana on myös poikien vanhempia. Vaikka tänään on tyttöjen päivä, aihe liittyy yhtä lailla myös poikien kasvatukseen”, Alaranta sanoo.

Nesteen markkinointipäällikkö Tytti Stranding ja Neste K:n myynti- ja markkinointipäällikkö Niina Lindholm kertovat, että tyttöjen päivän ulostulolla halutaan antaa lämminhenkinen muistutus siitä, että stereotypioiden levittämisen sijaan aikuisten kannattaisi ottaa oppia lasten ennakkoluulottomuudesta.

“Tämän päivän tytöt ovat huomisen naisia ratissa. Toivomme, että sekä tytöt että pojat saavat kasvaa vapaana kiinnostuksen kohteisiinsa tai taitoihinsa liittyvistä ennakkoluuloista, oli kyse sitten ajotaidoista tai tulevaisuuden ammateista. Leikkimielinen testimme havainnollistaa mahtavasti sitä, kuinka tärkeää on pitää tiet avoinna kaikille lapsille”, Stranding sanoo tiedotteessa.

Kampanja alkoi naistenpäivänä

Neste K:n Nainen ratissa -kampanja käynnistettiin naistenpäivänä maaliskuussa. Kampanjan tavoite on purkaa sanapariin liitettäviä negatiivisia mielikuvia ja muuttaa sen merkitystä positiivisemmaksi ja voimaannuttavaksi. Viime keväänä keskityttiin erityisesti naisten kohtaamiin ennakkoluuloihin ratissa.

“K-ryhmä tekee systemaattista työtä naisten ja tyttöjen mahdollisuuksien edistämiseksi kaikkialla missä toimimme. #nainenratissa-kampanjalla haluamme murtaa ennakkoluuloja ja vaalia jokaisen oikeutta tulla arvostetuksi omana itsenään”, kertoo Neste K -liikenneasemien ketjujohtaja Mikko Paukkonen.

Kampanjassa on aiemmin muun muassa tuettu Tyttöjen taloa, kerätty voimaannuttavia ja myönteisiä #nainenratissa-sisältöjä sekä tutkittu ajotaitoihin kohdistuvia ennakkoluuloja.

Naistenpäivänä 2019 julkaistut tutkimustulokset paljastivat, että 33 prosenttia naisista on kohdannut ajotaitoihinsa liittyviä ennakkoluuloja, joista 71 prosenttia liittyi sukupuoleen. Miehillä vastaavat prosentit olivat vain 14 ja 4.