Kampanjat

Ville Perttula 9.8. 08:35 päivitetty 9.8. 13:45

Neste rakennutti mökin Vallisaareen ja laittoi sen vuokralle verkkoon – Nolla-mökin varauskalenteri täyttyi puolessatoista tunnissa

Neste
Nolla-mökkiin pystyi varata öitä Airbnb-majoituspalvelusta. Mökki on vuokralla syyskuun ajan.

Nesteen Nolla-mökki on ylittänyt uutiskynnyksen maailmalla.

Helsingin edustalla Vallisaaressa tönöttää teräväkattoinen kahdenhengen mökki. Heinäkuussa rakennetun mökin erikoisuus on se, että sen rakentamisessa ja sisustuksessa on käytetty erityisesti huomiota hiilijalanjäljen koon hillitsemiseen. Toinen samanlainen mökki on seisoi viime viikolla Helsingin keskustassa tavaratalo Stockmannin vieressä. Tällä viikolla mökkiä esitellään Flow-festivaalin yhteydessä.

Nolla-nimisen mökin rakentaminen potkaisee käyntiin Nesteen Journey to Zero -hankkeen, jonka avulla yhtiö pyrkii luomaan keskustelua vähäpäästöisemmästä tulevaisuudesta.

Nesteen markkinointijohtajan Sirpa Tuomen mukaan mökkielämä on aiheena suomalaisille läheinen ja siksi se sopii hyvin synnyttämään keskustelua päästöjen pienentämisestä.

”Nolla-mökki on prototyyppi mökistä, jonka jalanjälki on mahdollisimman pieni niin hiilidioksidipäästöjen kuin konkreettisesti rakennuksen luontoon jättämän jäljen osalta. Omilla tassuillaan luonnossa seisova mökki voidaan siirtää Vallisaaresta myös pois. Siitä ei jää luontoon jälkiä, kunhan vain ihmiset elävät siellä siivosti. Tässä haastetaan ihmisiä miettimään, millaista ekologinen ja kestävä mökkeily voisi olla.”

Muotoilija Robin Falckin suunnittelema mökki on tehty havuvanereista ja kuusipalkeista. Sähköä mökkiin tuotetaan Fortumin aurinkopaneeleilla ja lämpö tuotetaan Wallaksen liedellä, jonka energia tuotetaan jätteistä ja tähteistä tuotetulla uusiutuvalla dieselillä.

”Nolla-mökin myötä haluamme tarjota mahdollisuuden testata uudenlaista mökkielämää luonnon äärellä mahdollisimman pienillä päästöillä. Ekologinen asuminen ei tarkoita vain paljon luonnonvaroja kuluttavista mukavuuksista luopumista, vaan myös uudenlaisten, kestävämpien ratkaisujen hyödyntämistä. Tämä on ollut keskeinen osa suunnittelutyötä”, Falck toteaa tiedotteessa.

Neste vuokrasi Nolla-mökkiä Airbnb:ssä. Tuomen mukaan koko syyskuu varattiin täyteen puolessatoista tunnissa. Yö mökissä kustantaa 30 euroa. Tulot Neste lahjoittaa The Ocean Cleanupille, joka etsii keinoja merten jätemuovin hävittämiseksi.

”Toivottavasti varaajat miettivät, millaista olisi asua mahdollisimman vähäpäästöisesti”, Tuomi toteaa.

Nolla-mökki on saanut kansainvälistä huomiota. Tuomen mukaan osa huomiosta on Nestelle ”aivan uudenlaista”. Mökistä ovat kirjoittaneet muun muassa matkailumedia Lonely Planet ja Business Insider.

”Design-, arkkitehtuuri- ja lifestyle-lehdet kiinnostuivat kampanjastamme. Vähän tällaiset eri tyyppiset lehdet.”

Tempaukselle haetaan huomiota vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Vallisaaressa vierailevat muun muassa Sara Forsberg eli SAARA, luontokuvaaja Joonas Linkola, valokuvaaja Janita Autio ja tubettaja Joonas Pesonen.

Tuomi kertoo, että vaikuttajamarkkinointia käytetään nykyisin miltei kaikissa Nesteen kampanjoissa.

”Se on osa kampanjaa kuin kampanjaa. Se on vain tätä päivää, koska sitä kautta löydämme yleisöt.”

Uusiutuvien energiamuotojen korostaminen ei ole Nesteelle uutta. Pre-Order the Future -kampanjassa korostettiin myös uusiutuvia energiamuotoja. Kampanjan mainosvideota tähditti spoken word -artisti Prince EA. Kampanja palkittiin muun muassa Global Sustainability Film Awards -kilpailussa.

”Tämä kampanja on sille jatkoa”, Tuomi toteaa.

Nolla-mökin suunnittelussa ja sen kampanjoinnissa ovat olleet mukana mainostoimisto TBWA\Helsinki, viestintätoimisto Miltton ja mediatoimisto Vizeum.

Neste tekee entistä enemmän tuottoa uusiutuvilla tuotteilla. Yhtiön tuoreen osavuosikatsauksen mukaan uusiutuvien tuotteiden liikevoitto nousi toisella neljännekselle 177 miljoonaan euron viime vuoden 101 miljoonasta eurosta. Yhtiön liikevaihto oli 3,75 miljardia euroa toisella neljänneksellä.

Muutos 9.8.2018 klo 13:44 Otsikkoa muutettu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö