Suunnittelijat

Laura Kukkonen 13.12.2018 09:14

Netflix lähtee Oscar-taistoon – Laura Suuronen valikoitui suunnittelijaksi poikkeukselliseen kampanjaan

Erin Marie Miller
Laura Suuronen tekee suunnittelutyötä globaaleille jättibrändeille, kuten Apple ja Netflix.

Roma-elokuva on Netflixin Oscar-palkintotoivo. Yhtiö markkinoi elokuvaansa valokuvakirjalla, jonka suunnittelussa Laura Suurosella oli keskeinen rooli.

Suoratoistopalveluna tunnettu Netflix on lähtenyt Oscar-taistoon tuoreen Roma-elokuvansa kanssa.

Ilman markkinointia palkinnot eivät tietenkään napsahda. Netflix haluaakin hurmata palkinnoista päättävät tuomarit muuntamalla digitaalisen elokuvan analogiseen valokuvakirjamuotoon.

Roma-valokuvakirjan suunnittelijaksi päätyi suomalainen designer Laura Suuronen. Hän kertoo valikoituneensa Netflixin kampanjaan kokemuksensa perusteella.

"Headhunter löysi minut ja suunnittelemani taidekirjat. Aikataulu oli todella tiukka, mutta kun tiesin mitä siihen vaaditaan, pystyin vakuuttamaan asiakkaan – ja kuulemma aiemmat palkinnot sealed the deal", Suuronen kertoo M&M:lle sähköpostitse kotikaupungistaan Los Angelesista.

Suuronen on asunut Los Angelesissa pari vuotta, mutta työt ovat suuntautuneet sinne jo pidempään. Suuronen reissasi Los Angelesiin kymmenen vuotta sitten ja sen jälkeen alkoi sadella pyyntöjä erilaisista suunnittelutöistä, kuten logoista, paidoista ja levynkansista.

"Olen osin kasvanut New Yorkin esikaupungissa, joten jossain vaiheessa Suomen kuviot alkoivat tuntua vähän ahtailta, vaikka olinkin huipputoimistossa töissä. Kun Lahden julistebiennalelle suunnittelemani juliste voitti Vuoden Huipuissa ja muutamassa jenkkikilpailussa, päätin lähteä maiden puoliväliin Lontooseen. Jossain vaiheessa kävi selväksi, että minun pitäisi olla pikemminkin Losissa."

Sittemmin Suuronen on työskennellyt myös muun muassa Applen ja Targetin kaltaisten brändijättiläisten parissa. Lisäksi hän on ollut mukana rakentamassa kulttuuri- ja musiikkialan projekteja.

Netflixin kampanjassa Suurosen rooli oli suunnitella Roma-kirjan ulkoasu ja kannet sekä taittaa teos. Suuronen kertoo, että ennen kuin hän aloitti projektin parissa, kirjan nimeä tai sen suhdetta muuhun elokuvan markkinointiin ei ollut juuri mietitty visuaalisesta näkökulmasta. Suuronen katsoi, että kirjan piti tukea ja syventää elokuvaa.

Roma

Meksikolaisen Alfonso Cuarónin ohjaama, osin omaelämänkerrallinen Roma kertoo tarinan keskiluokkaisesta perheestä ja heidän kanssaan asuvasta taloudenhoitajasta 1970-luvun alkuvuosien Mexico Cityssä.

Roma-elokuva sai maailmanensi-iltansa elokuussa 2018 Venetsian elokuvajuhlissa, jossa se voitti Kultaisen leijonan.

Roma on myös ensimmäinen kirja, jolla Netflix markkinoi elokuviaan. Kyseessä on uusi tapa tehdä elokuvamarkkinointia digitaalisella aikakaudella.

Ensi vuoden Oscar-gaalassa Roma kilpailee parhaan ohjauksen ja kuvauksen lisäksi Meksikon ehdokkaana parhaan ulkomaisen elokuvan kategoriassa.

Roma-elokuva tulee nähtäville Netflix-palveluun 14. joulukuuta 2018.

"Ohjaaja halusi, että kirja on kuin muisto, joka yrittää löytää muotoaan. Asiakkaalla oli ajatus kauniista valokuva-albumista, joten kirja on sofistikoitunut vapaasti soljuva kokoelma kuvia, joka kertoo elokuvan ja sen päähenkilön tarinan", Suuronen kuvailee teosta.

Suurosen mukaan projektin aikataulu oli tiukka sekä palkintosesongin aikataulujen että projektin tärkeyden takia. Suuroselle oli tärkeintä luoda teokseen oikea tunnelma eikä kuvakerronnan miettimiselle jäänyt juuri aikaa. Hän sai poikkeuksellisesti valmiin kuvakäsikirjoituksen, jonka pohjalta suunnittelu alkoi.

Kannet menivät kerralla nappiin.

"Tein kansista pari versiota, ja he halusivat ne molemmat, joten kirjalle tehtiin oma kotelo. Kannen kangasyliveto sekä sokean- ja silkkipainatukset olivat pelkkä ilmoitusasia", Suuronen kertoo prosessista.

Itsenäisenä Design Directorina työskentelevä Suuronen kertoo, että jättibrändeille työskentely on usein hierarkkista ja poliittista.

"Olen nähnyt tarpeeksi, miten nämä hommat menevät isoimmilla asiakkailla. Vaikka Hollywood-aspekti oli uusi tässä projektissa, ymmärsin nyt pysyä tontillani, jotta homma saatiin aikataulussa maaliin."

Freelancer ei aina isojen asiakkaiden kohdalla voi etukäteen tietää, mikä versio projektista menee julki. Usein oman osuutensa työstä näkee vasta samaan aikaan kuin suuri yleisökin.

Samalla isot asiakkaat voivat työllistää projektiin osallistuvia ihmisiä niin, että he eivät sijaitse samassa kaupungissa tai maassa. Työhön kuuluu paljon puhelinpalavereita ja -presentaatioita.

"On hyvin tavallista, että projektit ja niiden kanssa työskentelevät ihmiset ovat ympäri maailmaa: Lontoossa KPMG:n uudelleenbrändäyksen kanssa työskennellessäni projekti pyöri 24/7, koska mukana oli porukkaa Euroopasta, Amerikasta ja Intiasta", Suuronen kertoo.