Suoratoistopalvelu Netflix sai kovaa oppia viime viikolla. Se teki yhtiölle harvinaisen virheen markkinoidessaan uutta vieraskielistä elokuvaansa Cuties (suom. Söpöläiset). Asiasta uutisoi AdAge.

Netflix julkaisi trailerin ja kuvia joissa varhaisteinit poseerasivat niukoissa vaatteissa ja vihjailevissa asennoissa. Pian kymmenissä tuhansissa sosiaalisen median postauksissa vaadittiin Netflixiä poistamaan elokuva palvelustaan.

Kritiikissä oli mukana paljon aitoa närkästystä ja ällistystä, sanoo terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvän tekoälystartupin Ness Labsin perustajiin lukeutuva Anne-Laure Le Cunff.

”Se oli ihan hullua, kuilu alkuperäisen ranskalaisen trailerin ja Netflixin version välillä oli suuri. On shokeeraavaa, miten yhtiö onnistui kääntämään herkän aiheen eli nuoreksi varttuminen yliseksuaaliseksi kerronnassaan”, Le Cunff toteaa.

Netflixin olikin pakko pyytää anteeksi tökeröä markkinointiaan.

Elokuva kertoo Netflixin mukaan 11-vuotiaasta maahanmuuttajatytöstä, joka ihastuu ystäviensä tanssiryhmään. Elokuvajuliste nähtiin seksuaalisesti vihjailevana.

Ohjaaja ja käsikirjoittaja senegalilainen Maïmouna Doucouré teki elokuvan nimenomaan kritisoimaan lasten seksualisoimista.

Kohu Netflixin ympärillä on jo laantumassa, mutta yhtiön sekoilu on hyvä esimerkki siitä, millainen uhka virheet kuumenneessa digitalisoituneessa mediamaisemassa ovat maineelle.

Salaliittoteorioihin pohjautuvan hurmosliikkeen QAnonin tapaiset ryhmät etsivät koko ajan uusia kohteita paheksunnalleen. Eikä toiminta rajoitu vain verkkoon, QAnon järjestää myös katumielenosoituksia.

”Brändien on todella tärkeää ymmärtää, että ne voidaan vetää tällaiseen paheksumismyllyyn milloin vain”, sanoo Gartner for Merketersin analyytikko Lindsay Roeschke.