Elokuvien ja tv-ohjelmien nettivuokrauspalvelu Netflix osasi odottaa suomalaisilta tv-yhtiöiltä nuivaa vastaanottoa.

Viime viikolla Suomessa avannut Netflix on saanut verkkopalveluunsa ohjelmasisältöjä suomalaisista tv-yhtiöistä vain Yleltä . Kaupalliset tv-yhtiöt, kuten MTV Media ja Nelonen Media , eivät ole osoittaneet kiinnostusta yhteistyöhön palvelun kanssa.

Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings uskoo, että suomalaiset tv-yhtiöt lämpenevät yhteistyölle ajan kanssa.

"Suomalaiset tv-yhtiöt eivät tunne Netflixiä ja sen markkinoille tulon vaikutuksia vielä. Sama juttu oli aluksi ABC:n ja CBS:n kanssa. Nyt teemme yhteistyötä heidän kanssaan", Hastings sanoo.

Hänen mukaansa Netflix ei yleensäkään saa aluksi paljoa paikallista sisältöä vaan rummuttaa palvelua kansainvälisellä sisällöllä.

Hasting kertoo, että Ylenkin kanssa on aloitettu pienellä sopimuksella. Palvelu tarjoaa Ylen 12 jo dvd:llä julkaistua ohjelmaa.

"Se on hyvä tapa aloittaa suhde. Olemme aina halukkaita laajentamaan sopimuksia."

Kokeilemalla koukkuun

Netflixissä ei ole mainoksia eikä Hastings usko, että palvelulla on vaikutusta Suomen mediakakkuun.

Hastings kertoo, että verkkopalvelun ensisijainen markkinointikanava on kuukauden ilmainen kokeilujakso.

"Haluaisimme jokaisen suomalaisen kotitalouden kokeilevan Netflixiä ilmaiseksi."

Hastings ei suostu asettamaan mitään tilaajatavoitetta. Myös yhtiön markkinointibudjetti on salaisuus.

Netflix markkinoi loppuvuoden maksutonta kokeilukautta hengenheimolaiseksi kokemansa Spotifyn premium-tilaajille Pohjolassa. Yhtiö tekee markkinointiyhteistyötä myös Gigantin kanssa. Gigantti promovoi Netflixiä älytelevisioiden myynnissään.

"Netflix on yksi pääsyy Samsungin ja Sonyn Smart TV:n myyntiin", Hastings väittää.

Markkinointikimpassa raha ei Hastingsin mukaan vaihda taskua.

Netflix aloitti tällä viikolla mainoskampanjan televisiossa ja verkossa.

Kampanjamateriaali on lokalisoitu palvelun globaalista kampanjasta. Netflixin ainoa paikallinen kumppanitoimisto täällä on viestintätoimisto Cocomms . Netflixin mediatoimistokumppani Isossa-Britanniassa on MEC. A merikkalainen mainostoimisto Goodby Silverstein & Partners on suunnitellut yhtiön mainontaa. Reedin mukaan jatkossa on mahdollista, että yhtiö ottaa Suomessa käyttöön paikallisen mainostoimiston. Netflixin lähin konttori on Kaliforniassa.