Suoratoistopalvelu Netflix on saanut huomata lisääntyneen kilpailun vaikutukset tilaajamäärissään. Vuoden viimeisellä kvartaalilla uusia tilaajia tuli USA:ssa ja Kanadassa vain 550 000, kun vuotta aiemmin lisäys oli 1,75 miljoonaa. Asia käy ilmi tiistaina osakkeenomistajille lähetetystä kirjeestä, jossa paljastetaan loppuvuoden keskeiset tulosluvut sekä ennuste alkuvuodelle.

”Jäsenyyksien matala kasvu johtuu todennäköisesti viimeaikaisista hinnanmuutoksista ja USA:n markkinan kilpailijoiden avauksista”, yhtiö toteaa.

Disney+ ja Apple TV+ aloittivat molemmat toimintansa Pohjois-Amerikassa viime marraskuussa.

Yhteensä tilaajamäärä kasvoi 8,8 miljoonalla, joka on yhtä paljon kuin vuotta aiemmin. Yhtiön omat odotukset olivat reilun miljoonan alempana. Asiakasmäärän rajuimman nousun kaudet vaikuttavat olevan takanapäin. Vielä vuosi sitten tilaajamäärät kasvoivat 25 prosentin tahtia, mutta tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen kasvuksi ennustetaan 17 prosenttia, mikä tarkoittaa seitsemää miljoonaa uutta tilaajaa. Striimausbisneksen jättiläisen liikevaihto ja -voitto kasvavat toki kohisten.

USA:n ulkopuolisten asiakkaiden määrä ylitti ennen vuodenvaihdetta ensi kertaa sadan miljoonan rajan. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Netflix ennustaa saavansa 7 miljoonaa uutta tilaajaa ja käärivänsä yli miljardin dollarin voiton.

Yhtiö kertoo myös The Witcher -sarjan olleen sen kaikkien aikojen suurin hitti, kun tarkastellaan sarjojen 1. tuotantokausia. Katsojia sillä on ensimmäisen neljän viikon aikana ollut 76 miljoonaa. Netflix hehkuttaa myös The Crown -sarjan 3. kautta, jota on katsottu 21 miljoonassa kotitaloudessa, mikä on 40 prosenttia enemmän kuin kakkoskaudella. Yhteensä sarja on kerännyt 73 miljoonaa katsojaa.

Loppuvuoden leffahitiksi väitetään Michael Bayn ohjaamaa 6 Underground -toimintaelokuvaa, jota katsottiin ensimmäisen neljän viikon aikana 83 miljoonassa kodissa. Oscar-ehdokaselokuvista kuten The Irishmanista, Marriage Storysta ja The Two Popesista mainitaan vain, että ne ovat olleet ”hyvin suosittuja”.

Netflix kertoo myös muuttaneensa mittaustapaansa. Aiemmin sarjan jakso tai elokuva laskettiin katselluksi, jos siitä katsoi yli 70 prosenttia. Nyt tähän riittää kahden minuutin katselu, mikä on yhtiön mukaan linjassa esimerkiksi BBC:n iPlayerin, New York Timesin tai YouTuben mittaustapojen kanssa. Keskimäärin katsojaluvut kasvoivat mittaustavan muutoksen seurauksena 35 prosentilla. Netflixin mukaan uusi mittaustapa on tasapuolisempi ja ottaa eri pituisen materiaalin paremmin huomioon, samoin kuin interaktiiviset sisällöt, joilla ei ole ennalta määrättyä kestoa.