Suoratoistopalvelu Netflix käyttävät tietävät, että palvelusta voi selata erilaisia sisältöjä tuntikausia. Valinta on vaikea ja siihen liittyy monia elementtejä, kuten palvelun tarjoama kuvaus elokuvasta tai sarjasta sekä sisältöjä mainostavat "julisteet" tai kuvat. Netflixin algoritmit myös tarjoavat erilaisia sisältöjä sen mukaan, mitä käyttäjä on viimeksi katsonut.

Palvelun näkökulmasta on myös tärkeää, että sen sisältöjen parissa vietetään paljon aikaa. Siksi sisällöt on tarjoiltava mahdollisimman houkuttelevasti.

Guardianin mukaan Netflixin elokuvien esittelykuviin on nostettu eri hahmoja käyttäjästä riippuen. Tummaihoiset käyttäjät ovat huomanneet, että palvelun elokuvaesittelyihin on poimittu myös tummaihoiset näyttelijät, vaikka he eivät olisi elokuvassa pääosassa.

Esimerkiksi Netflixin alkuperäiselokuva Set It Up kertoo näyttelijä Zoey Deutch in ja Glen Powell in esittämien hahmojen tarinan. Osalle katsojista elokuva on kuitenkin tarjoiltu näyttämällä kuva Taye Diggs istä ja Lucy Liu sta, jotka toki ovat myös mukana elokuvassa.

Myös elokuva Rakkautta vain on Guardianin mukaan tarjoiltu Netflixissä osalle katsojista Chiwetel Ejiofor in ja Keira Knightley n kuvalla. Tummaihoinen Ejiofor esittää elokuvassa sivuosaa, mutta mukana on myös pääosissa esimerkiksi Hugh Grant, Emma Thompson ja Colin Firth.

Osa Netflixin käyttäjistä katsoo, että sisältöjen kohdistaminen etnisyyden kautta on väärin jo itsessään. Kuvakkeiden personalistointi myös saattaa antaa katsojalle väärän kuvan elokuvasta ja sen monimuotoisuudesta.

Netflix taas väittää, ettei se kysy käyttäjiltä "rotua, sukupuolta tai etnisyyttä", joten se ei voi personalisoida käyttäjäkokemusta näiden tekijöiden kautta.

"Ainoa tieto, jota käytämme on katseluhistoria", Netflix on sanonut Guardianin mukaan.

Netflix on kuitenkin myöntänyt, että sisältöjä esitteleviä kuvakkeita kohdennetaan katsojien maun mukaan. Netflix esitteli uuden, kuvakkeiden personalisointiin erikoistuneen algoritmin viime joulukuussa.