Tiistaina kansainväliset sivunsa avannut Netflea.com on toiminut Suomessa Vähänkäytetty.fi-nimellä.

Oulusta lähtöisin olevan verkkokaupan ideana on se, että myyjä ja ostaja eivät tee kauppaa keskenään, vaan rahaliikenteen ja lähetyksen ostajalle hoitaa verkkokauppayritys.

"Tällaista konseptia ei maailmalla ole muita. Nyt avaamme verkkosivut 12 maassa, ja ensi viikolla aloitamme erityisen markkinoinnin Saksassa, Puolassa ja Hollannissa. Kaikissa toimintamaissa potentiaalinen asiakasmäärä on 200 miljoonaa", laskee Netflea.comin toimitusjohtaja ja suomalaisen verkkokaupan perustaja Ossi Salo.

Vertaisverkkokaupassa myyjä ottaa kuvat myytävistä tuotteista, kirjoittaa kuvauksen, hinnoittelee ja lähettää tavarat yhdessä paketissa Netflea.comille. Yritys julkaisee kuvat kirpputorillaan. Paketit toimittaa Posti, jolla on Euroopassa kumppanina DHL.

Myöhemmin tavaroiden varasto voidaan siirtää Oulusta maahan, jossa kauppaa tehdään eniten.

Ostaja maksaa tuotteet verkkokaupassa, sen jälkeen Netflea.com lähettää ne asiakkaalle Oulusta. Verkkosivuilla tuotteiden nimikkeet kääntää Google kunkin maan kielelle.

Netflea.com saa tulonsa maksusta, joka veloitetaan asiakkaan asiointitililtä ennen kuin hän lähettää pakettinsa. Suomessa hinta on 6,90 euroa, ulkomailla 14,90 euroa.

"Euroopan maiden lisäksi erittäin kiinnostava on vertaisverkkokauppa Venäjällä. Pelkkiä lastenvaatteita on venäläisessä tori.fi:n kaltaisessa kaupassa myynnissä 4,3 miljoonaa", Salo kertoo.

Vähänkäytetty.fi-sivustolla on myynnissä 40 000 tuotetta, joten kansainvälistyminen ei ala tyhjästä.

Oulusta kotoisin olevan Netflea.comin liikevaihto on puoli miljoonaa euroa, työntekijöitä on kymmenen.

"Kasvu oli viime vuonna viisinkertainen, ja tänäkin vuonna odotamme viisinkertaista kasvua. Suomessa verkkokauppamme on ollut jo kannattava. Olemme arvioineet, että kansainvälinen toiminta tekee tulosta ensi vuoden puolivälissä", Salo sanoo.

"Vuoteen 2020 mennessä aiomme olla Euroopan suurin vertaisverkkokauppa."

Kuluttajien välisen verkkokaupan arvo on Suomessa Kaupan liiton arvion mukaan noin 500 miljoonaa euroa. Euroopassa vertaisverkkokaupan laskettu olevan noin 17 miljardia euroa.

Lähde: Kauppalehti