Media

Aleksi Ylä-Anttila 5.12. 11:31 päivitetty 5.12. 13:21

New York Times satsaa tekoälyyn: "Voimme saada valtavan määrän tietoa erilaisilta käyttäjiltä"

Colourbox

The New York Times aikoo personoida uutissyötteensä, jotta käyttäjät sitoutuisivat entistä paremmin yhtiön palveluihin.

The New York Times ilmoitti 46. vuotuisessa Global Media and Communications -konferenssissa investoivansa aggressiivisesti uusiin työpaikkoihin, joihin etsitään tekoälyn, koneoppimisen ja data-analytiikan osaavia henkilöitä. Asiasta kirjoittaa AdAge.

Uusien työntekijöiden tehtävänä on luoda hyvin personoituja uutissyötteitä, jotta asiakkaat tulevat aina uudestaan NYT:n palvelujen äärelle.   

The Times on toiminut edelläkävijänä houkutellessaan ihmisiä maksamaan verkkosisällöstä. Yhtiön strategian ytimessä on ollut julkaista vahvoja juttuja, joita muut eivät tee, ja houkutella näin ihmiset maksamaan sisällöistä.

Yhtiö saa maksavilta asiakkailtaan jo miljardi dollaria eli yli 880 miljoonaa euroa tilaustuloja. Aiemmin tässä kuussa NYT kertoi kolmannen vuosineljänneksen tilaustulojensa kasvaneen lähes viisi prosenttia viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Tulot olivat 258 miljoonaa dollaria eli noin 227,5 miljoonaa euroa.

Kaikki maksavat asiakkaat eivät kuitenkaan ole uskollisia asiakkaita. Osa käyttää hyväkseen erilaisia pätkätarjouksia, kuten dollarin viikkotarjousta, päästäkseen katsomaan sisältöjä.

The Times julkaisee noin 200 juttua päivittäin. Yhtiö kuitenkin myöntää, että useimmat aktiivisetkin asiakkaat lukevat niistä vain kourallisen.

Kustantaja uskookin, että luettujen juttujen määrä kasvaa ja tilausten määrä lisääntyy, jos palvelua kyetään personoimaan enemmän asiakkaan tarpeisiin. Yhtiö esitteli kesäkuussa "Your Feed" -nimeä kantavan palvelun iOS-käyttöjärjestelmän käyttäjille. Sen avulla voi seurata juttujen kehitystä ja tilata tiettyjen aiheiden ja toimittajien juttuja.

"Keinoälyn ja data-analyysin avulla voimme saada valtavan määrän tietoa erilaisilta käyttäjiltä, jota sitten voimme hyödyntää ja jakaa asiakkaille enemmän juttuja, jotka kiinnostavat heitä", sanoo The New York Times Companyn pääjohtaja Meredith Kopit Levien.